Generatywna AI zmienia handel i usługi

Globalnie 50% przedstawicieli firm potwierdziło, że korzysta ze sztucznej inteligencji w co najmniej jednej aplikacji biznesowej – wynika z danych przedstawionych w raporcie Mastercard Signals: Perspektywy handlu w czasach generatywnej sztucznej inteligencji, analizującym wpływ sztucznej inteligencji na przyszłość handlu i innych obszarów biznesowych.

fot. Mastercard

Jak wskazują autorzy raportu Mastercard, w ciągu najbliższych lat generatywna SI umożliwi rozwój nowych funkcji w różnych obszarach, zarówno w biznesie, jak i obsłudze klientów indywidualnych. Już w 2021 r. globalny rynek sztucznej inteligencji (SI) wart był 60 miliardów dolarów. Do 2028 r. jego wartość ma przekroczyć 420 miliardów dolarów . Co więcej, na przestrzeni ostatniej dekady inwestycje korporacyjne w sztuczną inteligencję wzrosły 13-krotnie, osiągając poziom 190 miliardów dolarów w 2022 r. Co stoi za tak dużym sukcesem SI i napędza popyt na szerokie wykorzystanie jej w biznesie?

„Możliwości sztucznej inteligencji są niemal nieskończone. To duża szansa dla firm, ale zarazem duże wyzwanie - przedsiębiorcy już teraz zastanawiają się, jak włączyć tę szybko rozwijającą się technologię w swój biznes, aby zwiększyć konkurencyjność i efektywność swoich firm. W Mastercard myślimy o sztucznej inteligencji jak o elektryczności: napędza nasze społeczeństwo i stymuluje postęp. Dlatego używamy jej wszędzie, gdzie możemy. Inwestujemy zarówno w ludzi, jak i technologię, aby wspierać rozwój sztucznej inteligencji” – mówi Marta Życińska, dyrektorka generalna polskiego oddziału Mastercard Europe.

Zobacz również:

  • Blaski i cienie AI
  • Amazon do pracowników: roboty was nie zastąpią
  • Snowflake Arctic - nowy model językowy LLM klasy korporacyjnej

W przypadku konkretnych sektorów, takich jak np. ochrona zdrowia, usługi prawne i usługi finansowe, zostaną opracowane specjalne modele wykorzystujące SI, które zrewolucjonizują procesy i działalność firm. Możliwe jest to dlatego, że w przeciwieństwie do innych technologii, okresowo zdobywających wielką popularność, generatywna SI wykorzystywana jest w dobrze zdefiniowanych obszarach i pozwala tworzyć stabilne rozwiązania, a także charakteryzuje się szybkim tempem rozwoju. Zdaniem autorów raportu będą pojawiać się nowe możliwości wykorzystania tej technologii, a co ważniejsze, generatywna sztuczna inteligencja niesie ze sobą potencjał transformacji praktycznie każdej branży.

A w jaki sposób firmy wykorzystują potencjał SI do rozwoju i wzrostu biznesu w branży handlowej? Możliwości handlu i e-commerce zdają się być nieograniczone – wachlarz dostępnych produktów oraz narzędzi ułatwiających zakupy jest ogromny. Rozwija się stale i dynamicznie, poprawiając doświadczenia zakupowe konsumentów. Jednak mnogość sklepów oraz towarów często przytłacza klientów, co sprawia, że nie są oni w stanie znaleźć odpowiedniego produktu w określonym czasie. Wyobraźmy więc sobie scenariusz, w którym wirtualny ekspert ds. zakupów ułatwia nam to zadanie - skanuje oferty sklepów, wybiera produkty spełniające nasze potrzeby, eliminuje te ze złymi recenzjami lub ze zbyt wysoką ceną, poszukuje dla nas rozmiaru i na koniec wskazuje najbardziej opłacalne opcje, spełniające wszystkie wskazane przez nas kryteria. W ten sposób znalezienie idealnego produktu i zrobienie satysfakcjonujących zakupów może zająć kilka minut. Co więcej, sprzedawcy mogą wykorzystywać tę technologię do optymalizacji opisów produktów i platform e-commerce oraz zaoferować swoim konsumentom hiper-spersonalizowaną witrynę sklepową. Dzięki sztucznej inteligencji zakupy w e-commerce zmienią się z czasochłonnego przeszukiwania zasobów internetu w inteligentne, przyjemne i spersonalizowane doświadczenie.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200