Gdy firma zwiększa gwałtownie obroty

Firmy, których obroty gwałtownie rosną sezonowo, mają szczególne potrzeby w zakresie IT. Infrastruktura powinna obsłużyć szczyty sprzedaży. Oto trzy scenariusze, jak podołać obciążeniom.

Niemal każde przedsiębiorstwo zmienia swoje potrzeby w zakresie obsługi procesów biznesowych przez IT w skali roku. Zmienność zależy od branży, niekiedy jest mało zauważalna, ale zdarzają się organizacje, które na krótki czas gwałtownie się rozrastają, by po zakończeniu projektu wrócić do pierwotnej skali działania i opracowanych modeli. Przejściowy model charakteryzuje się mocniejszymi szczytami w przewidywalnym okresie pracy, przy czym model obsługi procesów biznesowych się nie zmienia.

1. Moc nadmiarowa

Najstarszym sposobem obsługi szczytów obciążenia jest wyposażenie firmowej serwerowni w sprzęt i oprogramowanie wyskalowane na maksimum obciążenia, a poza szczytem zbędne urządzenia będą wyłączane. Jest to jednak najbardziej kosztowny sposób od strony inwestycji, zwłaszcza gdy różnica między obciążeniem średnim a maksymalnym jest bardzo wysoka. Model nie jest optymalny również pod względem kosztów operacyjnych, gdyż niektórych zasobów nie można szybko zwrócić lub wyłączyć. Ponadto praktyka administratorów pokazuje, że serwery i macierze dyskowe najlepiej działają, gdy są cały czas włączone.

2. Chmura w szczycie

Jeśli firma, która np. prowadzi sprzedaż lub kampanie reklamowe w internecie, zauważa silny wzrost potrzeb w obszarze IT, może skorzystać z oferty cloud computingu. Mechanizm działania zakłada wykorzystanie elastyczności i skalowalności usług zewnętrznych, rozliczanych za bieżące rzeczywiste zużycie. Dział IT staje się brokerem usług, przy czym cała infrastruktura firmy przystosowuje się do współpracy z "dopalaczem" w postaci zewnętrznej usługi cloud computing, która przejmuje szczyt obciążenia.

Metoda sprawdza się w nowoczesnych firmach, gdzie IT bez wahania korzysta z usług zewnętrznych przy uruchamianiu projektów przekraczających zasoby, które może dostarczyć własna infrastruktura. Zjawisko przenoszenia okresowego obciążenia do chmury, nazywane popularnie "Christmas power", jest typowe dla dynamicznych firm z branży handlowej, reklamowej lub mediów, które potrafią się dostosować do zmiennych potrzeb rynku.

3. Wielki skok z pomocą partnerów

Skrajnym przypadkiem wykorzystania zewnętrznych zasobów jest przygotowanie organizacji, by bieżące czynności przez większość czasu obsługiwać za pomocą własnych zasobów IT. Podczas bardzo silnego, lecz krótkotrwałego szczytu obciążenia, organizacja przestawia się na inny tryb pracy, w którym praktycznie wszystkie zasoby pochodzą od partnerów, dostarczających wszystko, od łączy internetowych, przez serwery i część obsługi IT. Chociaż może to się wydawać dziwne, metoda ta jest najtańsza i najbardziej elastyczna dla przedsiębiorstw, które tworzą projekty o skali nieporównywalnej do codziennej działalności. Tak działa np. Fundacja Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy.

Mała fundacja, wielki finał

Fundacja Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy jest niedużą organizacją - zatrudnia na stałe mniej niż 30 osób. Obsługuje ją jeden informatyk, a całe niezbędne wyposażenie IT można przewieźć na raz samochodem, ale gdy organizuje finał, współpracuje z partnerami, tworząc duże i sprawne środowisko IT. W tym roku partnerami Orkiestry były: HP w dziedzinie sprzętu; ATM jako dostawca łączy i operator hostingowy zapewniający także bezpieczeństwo obsługi sieci; Oracle, dostarczając know-how przy przetwarzaniu transakcji związanych z licytacją; oraz firma AIRNET, zapewniająca okablowanie strukturalne i rezerwowe zasilanie w biurze.

Sercem rozwiązania IT odpowiedzialnego za sprawny przebieg licytacji złotych serduszek i kart telefonicznych jest baza Oracle uruchomiona na czterech węzłach w konfiguracji klastrowej na platformie Oracle Enterprise Linux w środowisku chmury dostarczanym przez ATM. Serwerem jest Apache, również w konfiguracji o wysokiej dostępności. Aby zapewnić ciągłość działania, w studiu uruchomiono rezerwowy serwer, replikowany w obie strony z głównym klastrem. W przypadku poważnej awarii, finałową licytację można przeprowadzić lokalnie w studio, korzystając z rezerwowego serwera oraz istniejących stacji roboczych. W tym roku w studiu wykorzystano komputery all-in-one dostarczone przez HP.

Sieć gwarantowanego zasilania dla komputerów i urządzeń sieciowych w studiu zrealizowano przy wykorzystaniu zasilacza UPS o ciągłej konwersji napięcia, nadmiarowych modułach i bardzo dużej rezerwie mocy. Cała sieć lokalna (ok. 1,5 km okablowania) została wykonana w sposób redundantny, przy stacjach roboczych umieszczono po dwa niezależne przełączniki sieciowe, wyposażone w zasilacze awaryjne. Z sieci lokalnej zestawiony został bezpieczny tunel IPSec do usługi w data center ATM, przy czym na styku sieci uruchomiono klaster urządzeń UTM FortiGate firmy Fortinet, zapewniając ochronę sieci przed włamaniami. Aukcje internetowe obsługuje jak co roku QXL, za pomocą osobnego wydania serwisu aukcyjnego Allegro.

Andrzej Gałczyński, informatyk WOŚP, wyjaśnia: "Obecnymi siłami Orkiestry nie dalibyśmy rady zorganizować odpowiedniej infrastruktury IT, więc wolimy, by zrobili to nasi partnerzy, którzy mają niezbędne zasoby techniczne i specjalistów. My otrzymujemy od nich gotowe rozwiązanie sieciowe - wystarczy podłączyć nasze stacje robocze i wszystko działa. Gdy finał się kończy, wracamy do normalnego trybu pracy w siedzibie WOŚP".

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200