Gartner: to nie był dobry rok dla producentów komputerów PC
- Maciej Obuchowicz,
- 22.01.2001, godz. 15:09
Analitycy wyliczyli, że w całym minionym roku sprzedaż komputerów PC wzrosła o 14,5%, tj. do poziomu 134,7 mln sztuk. W Stanach Zjednoczonych wzrost ten wyniósł jednak tylko 10,3%, co oznacza, że sprzedano tam 49 mln PC.
Firma analityczna Gartner Group potwierdziła spowolnienie wzrostu sprzedaży komputerów PC w minionym roku, na które powoływało się wiele firm, publikując swoje wyniki finansowe. Światowa sprzedaż komputerów PC w IV kw. była tylko o 10% wyższa niż w analogicznym okresie roku poprzedniego. Jeszcze gorzej było na rynku USA - sprzedaż wzrosła tam tylko o 6,4%.
W całym minionym roku sprzedaż komputerów PC wzrosła o 14,5%, tj. do poziomu 134,7 mln sztuk. W Stanach Zjednoczonych wzrost ten wyniósł 10,3%, co oznacza, że sprzedano tam 49 mln PC.
Zobacz również:
Analitycy z Gartnera określili ogólny wzrost sprzedaży komputerów w ub.r. jako umiarkowany. Jednakże dla wielu producentów PC to wystarczyło, aby w grudniu i styczniu zaczęli ostrzegać inwestorów, że odnotują mniejsze przychody i zyski. Specjaliści stwierdzili, że producenci zostali po prostu niemile zaskoczeni "nasyceniem w kluczowych segmentach rynku", a "wprowadzane na rynek komputery nie pokrywały się z ekonomicznym cyklem zakupów nowego sprzętu".
Liderem w światowej sprzedaży PC pozostał Compaq Computer z udziałem w rynku rzędu 12,8% (rok wcześniej 13,5%). Jego bezpośredni rywal - Dell - jest co raz bliżej, z udziałem wynoszącym już 10,8% (9,7%). Swój "kawałek tortu" powiększył także Hewlett-Packard - z 6,5% uzyskanych w 1999 r. do 7,6% w 2000 r. Udział w rynku znajdujących się na kolejnych pozycjach w rankingu firm IBM, NEC i Gateway również nieco zmalał.
Tymczasem na rynku amerykańskim Dell powiększył swoją przewagę nad Compaqiem, uzyskując 19,1% rynku (16,2%). Udział tego drugiego spadł z 16,1% uzyskanych w roku 1999 do 15,4%. Wzrósł natomiast udział HP - z 8,8% do 11,4%. Mniejszy udział w amerykańskim rynku komputerów PC uzyskał też Gateway (spadek o 0,6% do poziomu 8,6%) oraz IBM (spadek z 7,3% do 5,4%).
***
W ubiegłym roku sprzedano w Polsce ok. 900 tys. komputerów PC