Gartner: komórek przybywa i przybywa

W II kw. 2004 r. sprzedano na całym świecie 156,4 mln telefonów komórkowych - podaje Gartner. W ujęciu rocznym oznacza to wzrost o 35 proc. Jeśli tempo wzrostu się utrzyma, ostateczna ilość dostarczonych w tym roku komórek przekroczy prognozowany poziom. Pozostaje pytanie o ile ?

Gartner: komórek przybywa i przybywa

Gartner: rynek telefonów komórkowych w II kw. 2004 r. ranking producentów według ilości sprzedanych aparatów

Spadek udziału rynkowego w podsumowanym okresie zanotował lider rynku telefonów komórkowych. W minionym kwartale udział Nokii sięgał 29,7 proc., zaś rok wcześniej 35,6 proc. Fiński producent odnotował natomiast wzrost wobec I kw. 2004 r., kiedy osiągnął 28,9 proc. W ocenie analityków efekt, w postaci zwiększenia udziału, przyniosły zapowiadane przez Nokię obniżki cen aparatów.

Motorola, dzięki dobrym wynikom na macierzystym rynku amerykańskim umacnia się na drugim miejscu. W ujęciu kwartalnym producent zmniejszył nieco udział, gdyż postawił na zyskowność - komentuje Gartner. Jednak zdaniem autorów zestawienia, koniec roku przyniesie ciekawą rywalizacją o pozycję wicelidera z koreańskim Samsungiem. Koncern miał bardzo udany kwartał po względem ilości sprzedanych aparatów (blisko 19 mln szt.)

Sprzedaż napędza wymiana aparatów przez użytkowników Europy Zachodniej, który pierwsze telefony nabyli na przełomie stulecia i teraz dokonują zakupów dużo tańszych, nowocześniejszych terminali z kolorowymi ekranami, i rozbudowanymi bardzo funkcjami informacji osobistej. Podobna sytuacja zachodzi w Stanach Zjednoczonych. Spośród rynków wschodzących w Ameryce Łacińskiej najdynamiczniej rozwija się Brazylia.

Jak szacuje Gartner, w ciągu pierwszej połowy roku sprzedano 300 mln telefonów komórkowych. Prognoza firmy analitycznej zakłada, że na koniec roku rynek wchłonie 620 mln szt. aparatów. Jednak jeśli utrzyma się obecne tempo wzrostu, końcowy wynik może sięgnąć nawet 650 mln komórek. Przekroczenie tego poziomu oznacza natomiast nadwyżkę zapasów i rezultacie zaszkodzi sprzedaży w I kw. 2005 r. - ostrzega Gartner.

O tym, jak rozwijać się będzie polski rynek telefonów komórkowych rozmawaliśmy niedawno z z Krzysztofem Pawlakiem, kierownikiem badań panelowych sektora IT/Telecom GfK Polonia w wywiadzie: Prepaid spowalnia sprzedaż nowych aparatów.


TOP 200