Gartner: jeszcze w tym roku na rynek trafi 2,4 mld nowych komputerów, telefonów i tabletów

Według analityków w 2013 roku łączna sprzedaż komputerów, telefonów i tabletów będzie o 9% wyższa niż rok wcześniej. Jednocześnie eksperci przewidują, że w 2017 roku sprzedaż tego typu urządzeń na świecie przekroczy 3 mld. Dominującym systemem operacyjnym ma być Android.

Eksperci firmy Gartner szacują, że środowisko Android wykorzystywać będzie nieco ponad 860 mln urządzeń, które znajdą nabywców w tym roku. Wedle szacunków na bazie oprogramowania rodziny Windows działać będzie 354 mln urządzeń - głównie komputerów, ale także telefonów i tabletów. Z oprogramowania operacyjnego Apple ma zaś korzystać kolejne 293 mln urządzeń. O ile rozwiązania Apple mają utrzymać silną pozycję na rynkach rozwiniętych, tak konkurencyjne - i tańsze - urządzenia wykorzystujące środowisko Android będą zyskiwać popularność na rynkach rozwijających się. System operacyjny BlackBerry OS wykorzystywać ma jedynie 31 mln urządzeń.

Taki podział rynku jest w dużej mierze związany z prognozowanymi wzrostami sprzedaży rozwiązań mobilnych. Spadać ma natomiast sprzedaż klasycznych komputerów osobistych. Analitycy szacują, że w 2013 roku sprzedaż komputerów stacjonarnych i przenośnych sięgnie 315 mln sztuk. Jednak za cztery lata liczba ta ma być o 13% niższa. Według prognoz w 2017 roku nabywców znajdzie ok. 272 mln takich urządzeń. Wyjątkiem będą komputery ultramobilne oraz hybrydy tabletów i komputerów przenośnych, które już niebawem staną się najpopularniejszymi urządzeniami w swojej klasie. Zdaniem analityków w 2017 roku sprzedaż takich komputerów zbliży się do 100 mln urządzeń wobec 24 mln w roku 2013.

Zobacz również:

  • 7 lat na szczycie. Veeam ponownie liderem Gartner® Magic Quadrant 2023
  • Użytkownicy Androida mogą się wkrótce zdziwić
  • Usługa WhatsApp uruchamiana na urządzeniach iOS będzie bardziej bezpieczna

Analitycy ostrzegają jednak, że wzrost popularności urządzeń wykorzystujących środowisko Android może utrudnić dalszy rozwój tej platformy. Fakt, ze Android jest stosowany zarówno w prostych, jak i najbardziej złożonych telefonach komórkowych, tabletach, a także w wyspecjalizowanych urządzeniach ma sprzyjać tworzeniu wielu niezależnych implementacji zamiast jednej, spójnej i uniwersalnej platformy. W efekcie rynek stanie się mocno sfragmentaryzowany. Eksperci nie wykluczają, że w obliczu takich prognoz nastąpią istotne zmiany w przyjętej przez firmę Google strategii rozwoju Androida.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200