Gartner: bazy w dół

Sprzedaż serwerów baz danych w 2002 r. spadła o 7% do poziomu 6,6 mld USD. Według szacunków firmy analitycznej rok wcześniej rynek ten był wart 7,1 mld USD.

Do spadku przyczyniło się ograniczenie korporacyjnych budżetów IT. Najlepiej w tym okresie radził sobie IBM, którego udziały w bazodanowym rynku wzrosły na koniec 2002 r. z 33,9% do 36,2% Drugie miejsce należy wciąż do Oracle. W ciągu minionych dwóch lat firma straciła jednak palmę pierwszeństwa na rzecz IBM, a jej rynkowy udział szacowany na blisko 40 proc. wynosi obecnie niecałe 34 proc. Microsoft w ubiegłym roku zwiększył o 4% sprzedaż produktów linii SQL Server i kontroluje obecnie 18% rynku.

W ujęciu wartościowym zarówno IBM jak i Oracle odnotowały spadek. Sprzedaż serwerów baz danych w 2002 r. przyniosła IBM 2,4 mld USD (2,41 mld USD rok wcześniej). Znaczą część obrotów zapewnił firmie wzrost zamówień na serwery mainframe z którymi dostarczane były platformy DB2. W 2002 r. przychody Oracle w tym segmencie spadły aż o 20,5% z 2,83 mld USD w 2001 r. do 2,24 mld USD. Więcej firm wybrało natomiast tańsze rozwiązania Microsftu. Z danych Gartner Group wynika, że w ubiegłym roku koncern zwiększył wartość sprzedaży produktów linii MS SQL o 16,8% do poziomu 1,19 mld USD.

Zobacz również:

  • Udowadniamy wartość analityki na brzegu sieci
W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200