Gartner: Apple będzie dominował na rynku tabletów przynajmniej do 2015 roku

W 2015 roku na rynek trafić ma czterokrotnie więcej urządzeń klasy tablet niż obecnie. Jednak zdaniem analityków upłyną jeszcze co najmniej cztery lata zanim udział firmy Apple w rynku urządzeń klasy tablet spadnie poniżej 50 proc. Głównym konkurentem kolejnych generacji tabletów iPad będą urządzenia bazujące na środowisku Google Android.

Eksperci prognozują, że w 2011 roku sprzedaż tabletów iPad sięgnie 48 mln sztuk. Udział firmy Apple w tym segmencie ma zaś wynosić niemal 70 proc. Niemal trzykrotnie niższa ma być natomiast sprzedaż urządzeń bazujących na oprogramowaniu Google Android. Z roku na rok udziały rynkowe tabletów iPad mają spadać. Analitycy szacują, że mimo potencjalnego wzrostu sprzedaży urządzeń linii iPad, w 2012 roku Apple będzie kontrolował ok. 63 proc. rynku rozwiązań tego rodzaju. Prognozy firmy Gartner zakładają również, że w przyszłym roku sprzedaż tabletów bazujących na środowisku Android sięgnie ok. 26 mln sztuk, co stanowić ma ok. 25 proc. rynku.

Analitycy spodziewają się również, że w 2014 roku udział rynkowy Apple spadnie do niecałych 52 proc. Z kolei urządzenia wykorzystujące środowisko Android mają stanowić ok. 34 proc. rynku. Zdaniem ekspertów w 2015 roku, mimo prognozowanej rekordowej sprzedaży, Apple będzie kontrolował mniej niż 50 proc. rynku urządzeń typu tablet. Prognozy analityków firmy Gartner zakładają również, że do 2015 roku udział rynkowy urządzeń bazujących na systemach innych niż iOS i Google Android nie przekroczy 10 proc. Zdaniem ekspertów za cztery lata trzecie miejsce na rynku systemów operacyjnych przeznaczonych dla urządzeń klasy tablet przypadnie rozwijanej przez firmę Research In Motion platformie QNX. Pozostali konkurenci, w tym m.in. środowiska MeeGo i WebOS, mają kontrolować po kilka procent rynku. "Naszym zdaniem w niedalekiej przyszłości na rynku tabletów widoczne będą liczne analogie do dzisiejszego rynku telefonów klasy smartphone. Wystarczy przypomnieć sobie w jaki sposób rynek trzy lata temu zareagował na nowego konkurenta w postaci terminala iPhone. Zdecydowana większość konkurencyjnych urządzeń postawiła na rozwój warstwy sprzętowej, zapominając przy tym o oprogramowaniu. Dopiero dziś te zaległości są stopniowo nadrabiane. Dziś wielu producentów popełnia ten sam błąd w odniesieniu do tabletów" - mówi Carolina Milanesi, analityk firmy Gartner. Zastrzega ona jednak, że oferta oprogramowania dla poszczególnych systemów będzie decydować o popularności urządzeń klasy tablet w znacznie większym stopniu niż miało to miejsce na rynku urządzeń typu smartphone.

Zobacz również:

  • Poprawki błędów od Apple - iOS/iPadOS i visionOS zaktualizowane
  • Apple ostrzega przed szpiegowskim oprogramowaniem działającym podobnie jak Pegasus
  • Amazon do pracowników: roboty was nie zastąpią
W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200