Firmy marnują pieniądze na marketing w społecznościach

Według analityków Gartnera, większość firm prowadzących działania marketingowe w ramach internetowych społeczności nie analizuje wskaźników ich efektywności. Połowa kampanii nie przynosi oczekiwanych korzyści.

Z analiz wynika, że większość działań prowadzonych przez firmy w ramach najpopularniejszych serwisów społecznościowych jest ukierunkowana na zwiększenie rozpoznawalności marki, sprzedaży i jakości obsługi, a także ograniczenie kosztów dotarcia do klientów. Według ekspertów osiągnięcie takich korzyści wymaga systematycznej pracy, realizowanej na bazie ściśle sprecyzowanej strategii działania. Konieczne jest zdefiniowanie kluczowych wskaźników dla podejmowanych działań i śledzenie ich wartości. Z badań przeprowadzonych na grupie firm z Fortune 1000 wynika, że większość z nich nie śledzi nawet najprostszych wskaźników opłacalności działań w ramach sieci społecznościowych. Brak podstawowych informacji o skuteczności działań uniemożliwia podejmowanie kroków zaradczych. Według prognoz Gartnera, tylko 20% firm, które stracą pieniądze zainwestowane w działania prowadzone za pośrednictwem sieci społecznościowych, będzie w stanie określić przyczyny niepowodzenia. Eksperci podkreślają, że działania te powinny mieć rolę uzupełniających dla typowych procesów sprzedaży i CRM.

Mimo to, analitycy spodziewają się dynamicznego wzrostu sprzedaży wyspecjalizowanych narzędzi ułatwiających realizację strategii skutecznego zarządzania relacjami z klientami w ramach internetowych społeczności. Prognozy Gartnera zakładają, że do końca 2012 wartość rynku social CRM przekroczy 2,1 mld USD i będzie niemal 3-krotnie wyższa niż pod koniec 2011 r.