Firma w społeczeństwie
- 27.12.2001, godz. 08:12
Korporacje, podobnie jak pojedynczy obywatele danego państwa, mają swoje społeczne prawa i obowiązki. World Bank Institute chce poznać opinię młodych ludzi z całego świata na temat roli wielkich firm we współczesnym życiu publicznym.
W ankiecie może wziąć udział każdy, kto odwiedzi adres: www.wbigf.org/manila/survey2.php3 . Najwięcej odpowiedzi nadeszło z Europy oraz USA, od osób między 21 a 30 rokiem życia. 28% z nich uznało, że dla firmy największe znaczenie w odbiorze publicznym ma jej reputacja korporacyjna, zaś dla niemal 18% były to czynniki finansowe. Ponad połowa respondentów uważa, że do społecznych obowiązków korporacji należy zarówno płacenie podatków, tworzenie nowych miejsc pracy i przestrzeganie prawa, jak i podwyższanie standardów etycznych w biznesie oraz budowa lepszego społeczeństwa.
Jednak najczęstszą odpowiedzią na pytanie o główne zadanie wielkich firm w życiu publicznym, było wytwarzanie zysku, na drugim miejscu znalazło się zapewnienie opieki socjalnej pracownikom, na trzecim zaś ochrona środowiska naturalnego.
Zobacz również:
- Najnowsze badanie dotyczące AI: praca będzie, ale będzie jej mniej
- Asseco Poland podsumowało wyniki uzyskane w I kwartale tego roku
Młodych ludzi na całym świecie najbardziej niepokoi niestabilna sytuacja ekonomiczna oraz zanieczyszczenie środowiska, najmniej zaś naruszanie praw pracowników. Za największe błędy w polityce korporacyjnej 13,3% ankietowanych uznało nadmierne koncentrowanie się na krótkoterminowych celach i zyskach. Dla 10% zaś największą bolączką wielkich firm jest brak dobrze wyszkolonej kadry kierowniczej, która rozumiałaby potrzeby wprowadzenia w życie dobrych praktyk biznesowych.
Korporacjom opłaca się postępować zgodnie z zasadami etyki biznesowej oraz dbać o swój społeczny wizerunek, bowiem ponad połowa respondentów przyznała, że karze bądź nagradza (np. nie kupowaniem bądź kupowaniem ich produktów) firmy za ich postawę społeczną. Zaś 86% zwraca uwagę na udział korporacji w życiu publicznym kraju.