Elektroniczne pieniądze

Klient bez gotówki

Aby sklep lub punkt usługowy mógł akceptować karty płatnicze, musi najpierw podpisać umowę z centrum autoryzacyjno-rozliczeniowym lub bankiem, który wydaje karty. W Polsce zajmuje się tym kilka firm, z których największą jest PolCard. Instytucje te - zgodnie z umową - pobierają prowizję od dokonywanych transakcji, np. spółka PolCard pobiera do 4,8% prowizji od transakcji dokonanych za pomocą kart Visa, MasterCard, Eurocard, JCB i Diners Club oraz 3,5% od transakcji przy użyciu kart PolCard i PBK Styl.

Po zgłoszeniu się do odpowiedniej instytucji, można uzyskać w niej niezbędne informacje dotyczące wymaganych dokumentów oraz najbliższego oddziału banku, w którym można dokonać wszelkich formalności. Firma będąca centrum autoryzacyjno-rozliczeniowym dla danego punktu przeszkoli również sprzedawców w zakresie przyjmowania i obsługi kart płatniczych, a także wyposaży w niezbędne urządzenia i dokumenty (dowody sprzedaży, zbiorówki, naklejki organizacji płatniczych). Wszystkie formalności i wyposażenie załatwiane są bezpłatnie - na koszt prowizji od dokonanych w przyszłości transakcji.

Kolejnym etapem jest wyposażenie sklepu w tzw. terminal POS (Point of Sale) lub mechaniczne urządzenie tzw. imprinter, za pomocą którego odbijany jest numer karty i data jej ważności na przedstawianym klientowi rachunku. Terminale POS są znacznie bardziej zaawansowanymi urządzeniami. Wyposażone są w graficzny ekran ciekłokrystaliczny, drukarkę pokwitowań, modem i zasilacz.. Poprzez modem przeprowadzane są autoryzacje -w przypadku transakcji przekraczających założone limity - oraz przekazywane dane o wszystkich pozostałych operacjach. W wewnętrznej pamięci przechowywana jest stale aktualizowana lista zastrzeżonych kart.

Jeśli sklep nie dysponuje terminalem, to otrzymuje co pewien czas wydrukowaną listę kart skradzionych lub zagubionych, które zostały unieważnione.

Transakcje

Przyjmując zapłatę kartą, punkt powinien sprawdzić czy nie jest ona sfałszowana lub minął termin jej ważności a także czy nie znajduje się ona na „czarnej liście” kart unieważnionych. Potem można włożyć kartę do imprintera lub terminala POS, i dać klientowi do podpisania wydrukowany rachunek.

Jeśli jednak kwota transakcji przekroczy limit ustalony przez centrum autoryzacyjno-rozliczeniowe, a punkt nie posiada terminala POS, powinien skontaktować się telefonicznie z centrum autoryzacyjno-rozliczeniowym, w celu dokonania tzw. autoryzacji karty - po podaniu danych o karcie oraz kwocie transakcji, otrzyma zgodę lub odmowę na dokonanie transakcji.

Dla klienta dokonywanie płatności za pomocą kart, ze względu na bezpieczeństwo, szczególnie w przypadku dużych sum, jest wygodniejsze niż operacje gotówkowe.

W opinii sprzedawców, klienci z kartami częściej dokonują zakupów, bo nie martwią się niespodziewanym brakiem gotówki i są bardziej rozrzutni.


TOP 200