Elektromobilność w Polsce z marginalnym udziałem rynkowym

Wiele mówi się o elektryfikacji pojazdów, wycofaniu ze sprzedaży aut z silnikami spalinowymi i produkcji polskich samochodów elektrycznych pod marką Izera. Tymczasem na rynku samochody spalinowe mają się bardzo dobrze, przodują hybrydy, a samochody elektryczne zyskują na popularności, ale jeszcze przez wiele lat będą jedynie ciekawostką.

Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR podsumował rynek nowych samochodów osobowych w 2022 roku. Przygotowując analizy wzięto pod uwagę plany wycofania sprzedaży aut spalinowych na terytorium Unii Europejskiej oraz elektryfikację gamy modelowej znaczących producentów.

Kia EV6 - jeden z popularniejszych samochodów elektrycznych w Polsce
Źródło: kia.com

Kia EV6 - jeden z popularniejszych samochodów elektrycznych w Polsce

Źródło: kia.com

W ubiegłym roku sprzedaż samochodów elektrycznych w naszym kraju zauważalnie wzrosła, ale nadal stanowi bardzo niewielki procentowy udział w całym rynku. Polacy najchętniej kupują samochody z tradycyjnym napędem spalinowym, ewentualnie modele wspierane miękką hybrydą z 48V instalacją elektryczną. Wyjątkiem są hybrydy Toyoty. Sprawdzona od ponad 20 lat technologia przyciąga rzesze konsumentów, którzy łączą niskie spalanie, z komfortem jazdy i niezawodnością.

Zobacz również:

  • Renault i Google pracują nad samochodową platformą SDV
  • ProLogium szuka europejskiej lokalizacji dla fabryki baterii o wartości 8 mld dolarów. Polska w grze

W 2022 roku Polacy kupili 11 290 samochodów z napędem elektrycznym. Wynik jest o 50% lepszy w skali YoY (rok do roku). Wzrost zawdzięczamy zapewne programowi opłat Mój elektryk, ale warto spojrzeć na cały rynek samochodów osobowych w Polsce. W 2022 roku zarejestrowano łącznie niespełna 420 tysięcy nowych samochodów osobowych. Szybka kalkulacja pokazuje, że samochody elektryczne mają zaledwie około 3% udział w rynku.

Numerem 1 w Polsce jest Tesla, która sprzedała 1226 rejestracji. Na drugim miejscu znalazła się Kia z wynikiem 1144, a podium zamyka Mercedes z 926 sprzedanymi egzemplarzami.

Biorąc pod uwagę obniżkę cen Tesli w tym roku amerykański producent zapewne również nie będzie narzekać na liczbę zamówień.

Gdy do zestawienia samochodów elektrycznych dodamy również hybrydy wszelkiego rodzaju (HEV, PHEV, BEV oraz FCEV) liczba nowych aut wzrośnie do 88 116, co odpowiada około 20% nowych pojazdów.

Liczby te pokazują, że klienci nie są optymistycznie nastawieni do planów Unii Europejskiej i w dalszym ciągu wybierają pojazdy z tradycyjnym napędem, co wynika również z ceny tych pojazdów. W chwili obecnej w Polsce zarejestrowanych jest nieco ponad 34 tysiące aut elektrycznych.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200