Elastyczność w praktyce

"Potrzebowaliśmy przyszłościowego rozwiązania, które pozwoliłoby na realizację planów ekspansji poza granice Polski zarówno od strony frontu dla klienta oraz logistyki międzynarodowej i finansów" - dodaje Marcin Okraska. Prace nad wdrożeniem rozpoczęto w marcu. Ostatecznie funkcjonalności systemu obejmą m.in. obszary finansów, środków trwałych, zakupów oraz dostaw. W ramach wdrożenia standardowa funkcjonalność systemu zostanie poddana zmianom w zakresie kilkudziesięciu obszarów. Zmiany mają dotyczyć m.in. obsługi struktur asortymentowych, logistyki międzynarodowej oraz scentralizowanego modelu zakupów. Projekt wdrożeniowy zakłada również uruchomienie rozwiązania Retail Chain Manager dedykowanego dla sieci handlowych.

"Jednym z głównych kryteriów wyboru systemu ERP była możliwość jego własnoręcznej modyfikacji. W tym zakresie Dynamics AX2009 nie jest skomplikowany, a daje duże możliwości" - twierdzi Marcin Okraska. Według niego pewna część modyfikacji będzie zrealizowana już na etapie wdrożenia. Pozostałe będą wprowadzane sukcesywnie siłami własnego zespołu Pepco. Początkowo zmiany funkcjonalne będą weryfikowane przez specjalistów nadzorującej wdrożenie firmy Columbus IT. "Za jakiś czas chcemy się usamodzielnić w zakresie obsługi i rozwoju systemu. Oczywiście zdajemy sobie sprawę z ryzyka i faktu, że zmiana w jednym obszarze może przynieść poważne konsekwencje dla pozostałych funkcjonalności. Mamy jednak doświadczenie w rozwijaniu aplikacji biznesowych oraz wdrażamy mechanizmy zarządzania pracami programistycznymi" - zapewnia Marcin Okraska.

Dynamics NAV jako system totalny

Interesujące jest również wykorzystanie systemu Microsoft Dynamics NAV w firmie finansowo-audytorskiej BDO Numerica. Pierwsze wersje systemu Navision uruchomiono w spółce jeszcze w latach dziewięćdziesiątych. System jest obecnie stale rozwijany. Aktualnie korzysta z niego 130 użytkowników. Platforma Microsoftu jest wykorzystywana zarówno na własne potrzeby spółki, jak również do świadczenia usług outsourcingu finansowo-księgowego i płacowego dla kilkuset klientów. Co ciekawe, klienci BDO mają również dostęp do wybranych funkcjonalności systemu Dynamics NAV. "Nie jesteśmy typowym dostawcą oprogramowania w modelu ASP, ale świadcząc klientom usługi finansowo-księgowe, podatkowe i kadrowo-płacowe udostępniamy im narzędzie do prowadzenia biznesu. Nadzorujemy cały model biznesowy i ustawiamy funkcje systemu pod potrzeby klientów" - mówi Piotr Gracz, dyrektor outsourcingu w BDO. Poza modułem finansowo-księgowym spółka wykorzystuje również funkcjonalności związane z obszarami: zarządzania projektami, controllingu i analityki biznesowej. "Zaletą Dynamics NAV jest jego elastyczność i szerokie możliwości adaptacji do zmieniających się potrzeb poszczególnych klientów. W BDO jeden system obsługuje kilkaset podmiotów różnej wielkości, różnej natury i o różnej strukturze biznesu. Koniecznością, albo raczej normą, jest wprowadzanie częstych modyfikacji dzięki elastyczności i otwartości oferowanej nam przez Dynamics NAV. Jesteśmy w dużym stopniu niezależni i samodzielni, a to znacznie obniża koszty utrzymania systemu i czyni usługi outsourcingu BDO niezwykle konkurencyjnymi" - dodaje Piotr Gracz.


TOP 200