ERP odpowiedzią na problemy handlu?

Efektywne działanie w czasach, kiedy w sprzedaży dominują symboliczne marże, staje się koniecznością. Jakie problemy biznesowe w sektorze handlu i usług może rozwiązać system integrowany?

W segmencie handlowo-usługowym krzyżują się praktycznie wszystkie trendy związane z rozwojem oprogramowania klasy ERP. Na rynku systematycznie pojawiają się nowe funkcje wspierające specyficzne potrzeby handlowe wynikające z charakteru sprzedaży i asortymentu. Są one odpowiedzią na typowe problemy, jakie trapią nowoczesne przedsiębiorstwa handlowo-usługowe, które są zmuszone do działalności na szeroką skalę w czasach niezmiernie wysokiej konkurencyjności.

Gros problemów typowych dla sektora handlu dotyczy sprawnej wymiany danych, skutecznego zarządzania zakupami i zapasami, a także optymalizacji procesów sprzedażowo-marketingowych i sprawnego zarządzania zapasami. W segmencie usług liczy się przede wszystkim sprawne zarządzanie zasobami i relacjami z klientami.

Zobacz również:

  • Trendy i wyzwania dla przedsiębiorców w 2024 roku – ekspercka analiza Comarch

Mniejsze zapasy i szybszy pieniądz

Inne potrzeby, jeśli chodzi o oprogramowanie, ma oczywiście firma zarządzająca kilkoma sklepami detalicznymi, a inne sieć handlowa. Ogólne oczekiwania firm sektora handlu i usług są jednak podobne. Przede wszystkim chodzi o podniesienie efektywności kluczowego procesu - sprzedaży - oraz zoptymalizowanie procesów związanych m.in. z zarządzaniem łańcuchem dostaw. Analiza dostępnych publicznie informacji na temat projektów wdrożenia oprogramowania klasy ERP w sektorze handlowo-usługowym pokazuje, że oczekiwania względem systemów klasy ERP koncentrują się właśnie na stworzeniu jednego spójnego ciągu przyczynowo-skutkowego w zakresie sprzedaży, łańcucha dostaw oraz finansów.

Realizację tych celów w znaczniej mierze ułatwia centralizacja wiedzy najważniejszych obszarów działalności. Szeroka integracja oznacza m.in. możliwość skrócenia przebiegu procesów biznesowych, a więc podniesienia szybkości reakcji realizacji transakcji handlowych. Nie bez znaczenia są też usprawnienia księgowe. Według ekspertów firmy Aberdeen Group, firmy korzystające z oprogramowania klasy ERP są w stanie ograniczyć czas potrzebny na księgowe zamknięcie miesiąca o ok. 15% i skrócić cykl rotacji należności o ponad 30%. Nie brakuje jednak projektów ukierunkowanych na ustandaryzowanie środowiska aplikacyjnego i wyeliminowanie przestarzałych technicznie rozwiązań.

Zintegrowany łańcuch

Obok integracji informacji biznesowych w praktyce korzyści wynikające z wdrożenia zintegrowanego systemu klasy ERP wynikają głównie z możliwości wykorzystania mechanizmów planowania, rozliczania zakupów, sprzedaży i dystrybucji, które są częścią większości nowoczesnych rozwiązań biznesowych. Istotna jest też sprawna wymiana informacji z dostawcami i pośrednikami oraz systemowe wsparcie dla przedstawicieli handlowych pracujących w terenie. Nie wolno zapominać, że system ERP w połączeniu z odpowiednimi rozwiązaniami sklepowymi ma ułatwiać pracę także osobom zajmującym się obsługą klientów.

Systemy ERP znajdują najszersze zastosowanie w segmencie hurtowym, wielooddziałowych firmach dystrybucyjnych oraz rozbudowanych sieciach sprzedażowych. Tam też widoczne są najważniejsze korzyści wynikające z ich zastosowania: możliwość śledzenia sprzedaży w czasie rzeczywistym we wszystkich salonach, bieżący podgląd stanów w magazynach, sprawniejsza obsługa kas sklepowych.

W tej branży wysoka efektywność przekłada się wprost na wysokie marże sprzedażowe. Maksymalizacja efektywności wymaga natomiast systematycznego monitorowania przebiegu bardzo wielu procesów biznesowych.

W przypadku rozproszonych sieci sprzedażowych kluczowa jest też możliwość wykorzystania jednej zintegrowanej bazy danych działającej w trybie online. Problematyczne okazuje się przede wszystkim duże zróżnicowanie środowisk informatycznych i przywiązanie osób decyzyjnych do posiadanych - często przestarzałych - rozwiązań.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200