EARTH zmniejszy energochłonność systemów komunikacji mobilnej
- NetWorld Online JCH,
- 27.08.2012, godz. 13:31
Europejskie instytucje badawcze zakończyły właśnie rozpoczęty na początku 2010 r. projekt EARTH. W jego ramach badano sprawność energetyczną systemów komunikacji mobilnej i szukano rozwiązań pozwalających zmniejszyć pobieraną przez nie moc.
Zobacz też:
- Huawei zwiększa przepustowość mobilnych sieci obsługujących chmury obliczeniowe
- Kompaktowy router Cisco obsługujący mobilne urządzenia 3G/4G
Polecamy:
Celem projektu (częściowo finansowanego z Siódmego Programu Ramowego Unii Europejskiej) było opracowanie platformy, pozwalającej zmniejszyć o 50% zużycie energii pobieranej przez sieci komunikacji bezprzewodowej czwartej generacji (4G), z jednoczesnym znacznym i stałym zwiększaniem ruchu związanego z bezprzewodową transmisją danych. Konsorcjum opracowało różne rozwiązania pozwalające zmniejszyć pobór mocy: od komponentów instalowanych w stacjach bazowych, po udoskonalenia na poziomie sieci radiowej. Końcowa ocena zintegrowanych rozwiązań EARTH wykazała, że umożliwiają one operatorom zaoszczędzenie nawet do 70% energii zużywanej w ich sieciach. Jest to znacznie więcej niż początkowo zakładane 50%.
EARTH Energy Efficiency Evaluation Framework (E3F), platforma do pomiarów sprawności energetycznej bezprzewodowych sieci dostępowych, stanowi podstawę obiektywnej oceny sprawności energetycznej tych sieci. Jej znaczenie zostało potwierdzone przez największych operatorów, według których była ona od dawna oczekiwana, a ostatnio znalazła odzwierciedlenie w działaniach standaryzacyjnych ETSI (European Telecommunications Standards Institute).
Członkami konsorcjum EARTH są: Alcatel-Lucent (koordynator projektu), Ericsson (kierownik techniczny), NXP Semiconductors France, DOCOMO Communications Laboratories Europe GmbH, Telecom Italia S.p.A., CEA, Uniwersytet Surrey, Uniwersytet Techniczny w Dreźnie, IMEC, Politechnika w Lizbonie (IST), Uniwersytet w Oulu, Techniczno-Ekonomiczny Uniwersytet w Budapeszcie (BME), TTI oraz ETSI.