Dyski NAS – niezbędnik w biurze

W firmach przydają się dyski NAS. Kiedy warto mieć taki dysk, jaki wybrać, jakie są dostępne modele i dlaczego dobrze jest z nich korzystać? Przedstawiamy porady dla osób, które stoją przed zakupem.

Dyski sieciowe, zwane też dyskami NAS, pozwalają w łatwy sposób udostępniać i wymieniać się plikami. Użytkownicy, którzy korzystają z NAS-a podłączonego do danego routera, zyskują scentralizowany system pamięci masowej, działający w trybie 24/7. Co więcej, wszystkie nowoczesne urządzenia mają interfejsy webowe, z których obsługą poradzą sobie nawet mniej techniczni pracownicy. Warto wdrożyć we własnej firmie tego typu sprzęt, bo zapewnia on dużą wygodę pracy i jest relatywnie tani. Wyjaśniamy, na co zwracać uwagę przy wyborze.

System operacyjny

NAS-y wykorzystują zwykle Linuksa, a kontrolę nad urządzeniem sprawujemy z poziomu przeglądarki www i przeznaczonej do tego strony. Systemy różnią się funkcjami i interfejsem, są też opracowywane pod konkretne urządzenia. QNAP ma np. własne oprogramowanie o nazwie QTS, pozwalające tworzyć na pulpicie skróty lub grupy skrótów do aplikacji, monitorować w czasie rzeczywistym ważne informacje o systemie i otwierać wiele okien aplikacji w celu jednoczesnego wykonania kilku zadań. Z kolei Synology ma system o nazwie DiskStation Manager, który jest dość często aktualizowany i ma podobnie rozbudowany interfejs.

Zobacz również:

  • Brak miejsca na dysku? Najlepsze metody na zwiększenie pamięci
  • Plikowa, blokowa czy obiektowa pamięć masowa?

Ponadto dobrym wyborem jest zakup NAS-a z dołączoną aplikacją mobilną, aby móc sprawować kontrolę ze smartfona. Jeśli zaś nie ma aplikacji, sprawdźmy, czy konsola webowa została dostosowana do urządzeń mobilnych (czy ma responsywną wersję interfejsu).

Na uwagę zasługuje z pewnością możliwość instalowania rozszerzeń. Na przykład domyślnie system operacyjny może nie mieć aplikacji do nagrywania wideo z kamery, ale jeśli tylko jest takie narzędzie w sklepie z aplikacjami, będzie można je zainstalować i zwiększyć funkcjonalność urządzenia. Każdy system NAS pochodzący od większego producenta ma obecnie tego typu sklep internetowy z aplikacjami, które są opracowywane m.in. przez zewnętrznych deweloperów. Przed zakupem warto sprawdzić aktualne oferty sklepów – może się okazać, że niektóre aplikacje będą przekonującym argumentem, aby wybrać model danej firmy.

Warto też pamiętać o obsłudze urządzeń Apple i funkcji Time Machine. NAS-y z takich firm, jak: Synology, QNAP, Netgear. WD i Seagate obsługują to rozwiązanie, ale jeśli wykorzystujemy w firmie MacBooki, przed wyborem danego dysku sieciowego upewnijmy się, że wszystkie urządzenia będą z nim poprawnie współpracować.

Dyski NAS – niezbędnik w biurze

Synology DiskStation DS216 to NAS w klasycznym wydaniu – miejsce na dwa dyski, maks. pojemność 16 TB. Tego typu urządzenie kosztuje ok. 1200 zł.

Oprogramowanie i dostęp zdalny

Przed zakupem warto sprawdzić, czy interesujący nas model pozwala na przydzielanie uprawnień użytkownikom, aby np. jedna grupa osób mogła pobierać dokumenty finansowe, a inna miała dostęp wyłącznie do folderów z raportami marketingowymi.

Kolejną przydatną funkcją w NAS-ach jest dostęp zdalny i tzw. prywatna chmura. To przydatne rozwiązanie, głównie oferowane w postaci aplikacji mobilnej do zainstalowania na telefonie. Po instalacji aplikacja automatycznie skonfiguruje połączenie z NAS-em, przez co odpada konieczność zmiany ustawień w routerze. W dostępie zdalnym pliki ciągle przechowywane są na dysku NAS, nie zaś na serwerze online, jak jest w usługach chmurowych. Dzięki temu można liczyć na wygodny dostęp do plików, bez ponoszenia comiesięcznych opłat abonamentowych, ponieważ „prywatne chmury” są oferowane bezpłatnie przez producentów.

Równie istotna cecha dobrej jakości NAS-a to bezpieczeństwo danych. Większość urządzeń na rynku oferuje już szyfrowanie plików (klucz 256-bit AES), a także rozwiązania sprzętowe, np. gniazda zabezpieczające. Niewątpliwie są to funkcje warte uwagi. Trzeba tylko pamiętać, że szyfrowanie i deszyfrowanie plików wiąże się z tym, że transfer danych będzie niższy. Warto z tego powodu szyfrować tylko te pliki, które rzeczywiście powinny być dodatkowo chronione.

Dyski NAS – niezbędnik w biurze

WD My Cloud EX4100 ma m.in. dwa złącza Ethernet z funkcją łączenia portów, co zwiększa wydajność przesyłania danych w sieci, a dzięki nadmiarowości urządzenie nie traci połączenia w razie awarii jednego z łączy.

Digital signage z NAS-a

Nowoczesne NAS-y nie tylko potrafią strumieniować multimedia, ale mogą być wykorzystywane w roli systemu digital signage. Przykładowo QNAP oferuje aplikację, która pozwala opracować różnego rodzaju materiały (np. pokaz slajdów z ofertą) i prezentować je na ekranie z poziomu dysku sieciowego. Biorąc pod uwagę, że NAS-y mają często autorskie nakładki na systemy operacyjne, które ułatwiają obsługę urządzenia, instalacja tego typu sprzętu w hotelowym lobby czy sali konferencyjnej będzie dobrym posunięciem.

Dodatkowo dyski sieciowe coraz częściej oferują możliwość pracy w roli systemu monitoringu. Wystarczy podłączyć kamerę IP (lista obsługiwanych kamer jest zawsze na stronie producenta danego NAS-a) i po chwili możemy prowadzić monitoring w czasie rzeczywistym, nagrywać i odtwarzać filmy z dźwiękiem, a nawet skonfigurować połączenie mobilne na aplikacji dla systemu Android lub iOS.

Jeżeli pracownicy wykorzystują różne urządzenia do wykonywania zadań, można też rozważyć zakup NAS-a z zaawansowaną funkcją synchronizacji plików. Działa ona nieco jako backup przyrostowy: jeśli tylko jakieś pliki zostaną wysłane do NAS-a, zostają one od razu udostępnione wszystkim powiązanym urządzeniom, przez co mamy pewność, że pracujemy zawsze na najnowszych plikach, mimo że korzystamy raz z laptopa, raz z tabletu, a raz ze smartfona.

Większość dysków NAS ma też porty USB, dzięki którym możemy podłączyć do nich drukarkę lub zewnętrzny dysk twardy. Kiedy tylko zostaną podłączone, można je udostępniać wszystkim powiązanym urządzeniom.

Dyski NAS – niezbędnik w biurze

Producenci NAS-ów często oferują rozwiązanie do monitoringu z wygodnym interfejsem obsługi. Wystarczy podłączyć kamerę IP i zainstalować dane rozszerzenie programowe. Na zdjęciu interfejs QNAP.

Pojemność i cena

Najbardziej podstawowe dyski NAS mają miejsce na zaledwie jeden nośnik danych, natomiast bardziej zaawansowane potrafią pomieścić od dwóch do nawet ośmiu lub więcej nośników. Polecamy modele z miejscem na dwa lub więcej nośników, choćby dlatego, że obsługują one różnego rodzaju warianty RAID, które zapewniają wyższe bezpieczeństwo danych.

Jeżeli chcemy przechowywać na dysku NAS kopie zapasowe plików i dokumentów, warto założyć ok. 2 TB na jeden komputer. Kiedy zaś pracujemy na dużych plikach – przykładowo mamy studio graficzne lub wideo – wówczas zaleca się minimum 8 TB na jedno stanowisko. Co ważne, dyski NAS są sprzedawane z nośnikami lub bez nośników danych. Modele z nośnikami są oczywiście łatwiejsze w konfiguracji, niemniej ich zakup wychodzi drożej w porównaniu do nabycia komponentów oddzielnie.

Jakich dysków używać?
Producenci NAS-ów zazwyczaj sprzedają swoje urządzenia bez nośników danych. Jednocześnie zalecają, aby instalować dyski rekomendowane do NAS-ów – są to specjalne nośniki z certyfikatami NAS, wyróżniające się dłuższą pracą i dostosowane do użytkowania w systemie 24/7/365. Seagate i WD mają w ofercie tego rodzaju urządzenia. Dyski do NAS-ów mają w założeniu pracować bez przerw i są one też polecane do systemów monitoringu wideo.

Dysk Seagate z serii NAS to IronWolf. Model 8 TB SATA III kosztuje ok. 1200 zł i ma trzy lata gwarancji. Z kolei WD oferuje dyski z serii WD Red, które są w podobnej cenie: model 8 TB SATA III to koszt rzędu 1150–1200 zł, również z 3-letnią gwarancją.

Poza nośnikami danych w przypadku NAS-ów ważna jest także łączność. Na tym polu nie ma jednak szczególnie wyróżniających się urządzeń; możemy liczyć na połączenie przewodowe LAN i bezprzewodowe Wi-Fi. Większość modeli łączy się z routerem przez Gigabit Ethernet, a przesyłanie plików odbywa się za pośrednictwem routera, nie zaś bezpośrednio z NAS-a do laptopa czy smartfona. Przy zakupie warto zwrócić też uwagę, jakie są pozostałe komponenty NAS-a, bo od nich – poza szybkością samego łącza – będzie zależeć wydajność. Dysk NAS ma procesor i pamięć, jak również system operacyjny. Mniej wymagający użytkownicy, którym zależy na przesyłaniu niewielkich plików i dokumentów, będą zadowoleni z modelu wyposażonego w 512 MB pamięci i dwurdzeniowy procesor. Firmy, które przesyłają ciężkie pliki i robią to codziennie, powinny zdecydować się na model z 4–8 GB pamięci i czterordzeniowym procesorem, szczególnie jeśli z dysku będzie korzystać kilku pracowników równocześnie.

Na koniec zostaje koszt samych urządzeń. NAS z miejscem na dwa dyski może kosztować ok. 900 zł, np. QNAP TS-251 pozwala na instalację dwóch nośników (łącznie maks. pojemność 12 TB), natomiast za NAS z miejscem na dwa nośniki, ale zapewniającym maks. pojemność 16 TB, zapłacimy zwykle już więcej, np. 1200 zł za Synology DS216. Oczywiście, pomiędzy dyskami sieciowymi są jeszcze inne różnice, zwłaszcza w oprogramowaniu.

Dyski NAS – niezbędnik w biurze

W tabeli przedstawiamy wybrane urządzenie NAS. Jak łatwo zauważyć, ceny zależą głównie od liczby miejsc na nośniki danych oraz maks. obsługiwanej pojemności. Przy wyborze radzimy zwracać uwagę również na systemy operacyjne NAS-ów i dostępne funkcje software'owe. Każdy producent próbuje się na tym polu jakoś wyróżniać, np. jeden może koncentrować się głównie na możliwościach strumieniowania multimediów, a inny poświęcać więcej uwagi kwestii monitoringu.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200