Dwa działy IT w jednym

W polskim oddziale Procter & Gamble powstają rozwiązania informatyczne na potrzeby rynku lokalnego i całej korporacji.

W polskim oddziale Procter & Gamble powstają rozwiązania informatyczne na potrzeby rynku lokalnego i całej korporacji.

Na warszawskim Targówku pracuje ponad 100 informatyków, mówiących różnymi językami i wykonujących zlecenia dla wielu zagranicznych oddziałów koncernu. Dział informatyki Procter & Gamble Operations Polska pod względem liczebności, zasięgu działania, rozległości kompetencji to swoista "firma w firmie". Z drugiej strony, niewiele można znaleźć przykładów firm, w których informatycy tak blisko współpracują z działami merytorycznymi - produkcją, sprzedażą, marketingiem.

Strategia koncernu o prawie 170-letniej historii zakłada maksymalne połączenie biznesu i informatyki.

Z punktu widzenia działów informatyki Procter & Gamble kluczowe znaczenie w ostatnich miesiącach miało zawarcie globalnej umowy outsourcingowej z HP. W Polsce w wyniku kontraktu pracodawcę zmieniło ok. 50 informatyków. Fizycznie miejsce ich pracy się nie zmieniło, ale formalnie zatrudnia ich już HP. Outsourcing obejmuje m.in. wsparcie użytkownika, zadania związane z rozwojem, zarządzaniem oraz utrzymaniem aplikacji i infrastruktury. "Dzięki temu działy informatyczne mogą w większym stopniu koncentrować się na współpracy z komórkami biznesowymi" - mówi Sławomir Kierner, dyrektor IT na Polskę i kraje bałtyckie. Sławomir Kierner wchodzi w skład szeroko pojętego Procter & Gamble w Polsce, gdzie - reprezentując zagadnienia informatyczne - współtworzy strategię firmy.

Sławomir Kierner, dyrektor IT (MDO IT Manager Central Europe North)

Sławomir Kierner, dyrektor IT (MDO IT Manager Central Europe North)

Przykładem udanego mariażu informatyki i biznesu jest współpraca działów IT i marketingu przy organizacji akcji promocyjnych produktów. Pieluszkom "Pampers" czy pastom do zębów, w tym dobrze znanej "Blend-a-med", dedykowano specjalne "konsumenckie" serwisy internetowe, utrzymywane we współpracy z portalem Onet.pl, a dla nowego produktu "Whitestrips" uruchomiono sprzedaż przez Internet. Dział informatyki był również zaangażowany w akcję promocyjną linii produktów "Pantene", w której ramach klienci mogli przy użyciu komputerów ocenić stopień zniszczenia swoich włosów.

Formalnie w ramach polskiego oddziału Procter & Gamble istnieją dwa zespoły informatyczne: lokalny i globalny. Lokalny, jak sama nazwa wskazuje, zajmuje się informatyką na użytek polskiego rynku i krajów bałtyckich. To on czuwa nad systemem elektronicznej wymiany dokumentów EDI, akcjami marketingowymi, automatyzacją łańcucha dostaw itp. Globalny, w ramach którego nastąpiło wydzielenie zespołu podległego obecnie HP, pracuje na użytek całego koncernu - dostarcza rozwiązania informacyjne dla 100 tys. osób pracujących w ponad 140 krajach świata. W rzeczywistości jednak działy lokalny i globalny nie działają w separacji. Następuje wymiana kadr, często wspólnie pracuje się nad projektami. Jednym z największych projektów ponadnarodowych zrealizowanych niedawno było wdrożenie systemu finansowego SAP. Na bieżąco do jednego systemu spływają dane z wszystkich oddziałów tak, że w każdej chwili można ocenić kondycję koncernu, stan zamówień, zasoby i zobowiązania - ogółem i w podziale na rynki lokalne. Co ciekawe, wdrożenie systemu SAP przeprowadzono bez pomocy konsultantów zewnętrznych.

Procter & Gamble to koncern międzynarodowy w pełnym tego słowa znaczeniu. Ścieżka kariery może prowadzić przez Warszawę, Genewę, Brukselę, a nawet Manilę, gdzie znajduje się kolejna duża grupa globalna IT. Na potrzeby wewnętrznej rekrutacji działa portal intranetowy, w którym obowiązkowo są zamieszczane ogłoszenia o naborze na poszczególne nowe stanowiska. Zważywszy że na świecie Procter & Gamble zatrudnia ok. 5 tys. informatyków (połowa to obecnie pracownicy HP), trzeba przyznać, iż to całkiem spory rynek pracy.

Finalista w kategorii - Przemysł

Procter & Gamble, Warszawa

Alessandro Tosolini dyrektor generalny (General Manager Central Europe North)

Sławomir Kierner dyrektor IT (MDO IT Manager Central Europe North)

Liczba pracowników: ok. 1100

Liczba pracowników działu IT: 70 (+50 outsourcing HP)

Wykorzystywane rozwiązania

Główne aplikacje: SAP R/3 4.5 (moduły FI, CO, MM, SD, HR, CRM, FA, PM, APO, BW); globalna hurtownia danych zbudowana z wykorzystaniem technologii Oracle'a; specjalizowane systemy CRM; SER Solutions - automatyzacja przepływu dokumentów. Komunikacja w Lotus Notes.

Sieci wewnętrzne oparte na routerach Cisco. Infrastruktura głosowa z wykorzystaniem Ericsson MD 110 połączona z zaawansowanymi rozwiązaniami VoIP. Platforma sieciowa: sieć Novell 5.01 i Windows NT 4.0. Serwery: Compaq ProLiant, HP Superdome do obsługi hurtowni danych i mniejsze serwery unixowe IBM.