Drugie życie PDA
- Andrzej Maciejewski,
- 06.05.2005, godz. 10:25
Z analiz Gartnera wynika, że nastąpił nieoczekiwany wzrost sprzedaży w tej kategorii urządzeń przenośnych. Sprzedaż PDA w I kw. wzrosła o 25 proc. do 3,4 mln sztuk. Motorem napędowym okazał się popyt na bezprzewodowy dostęp do poczty elektronicznej, który oferują palmtopy nowej generacji. Być może analitycy zbyt wcześnie przwidywali zmierzch rynku PDA.
Jedni dostawcy święcą triumfy, drudzy odczuwają gorycz utraty udziałów rynkowych. Zdaniem Gartnera, największym dostawcą komputerów typu handheld jest teraz Research in Motion (RIM), który po I kw. kontroluje 20,8 proc. światowego rynku. Dla porównania PalmOne zanotował spadek udziału z 30,5 do 18 proc. Dostawy RIM wzrosły o 76 proc. do 711 tys. sztuk. Dobrze radził sobie także Dell, który zwiększył sprzedaż o 33 proc. do 217 tys. sztuk.
W zestawieniu popularności systemów operacyjnych urządzeń PDA niepodzielnie rządzi Windows CE Microsoftu. Platforma ta zwiększyła udział z 42,2 do 46 proc. Palm OS natomiast spadł z 40,9 do 20 proc.
Blisko 55 proc sprzedanych PDA oferowało łączność za pomocą WLAN lub sieci komórkowej. Średnia cena urządzenia wrosła o 15 proc. do 406 USD za sztukę - najwięcej odkąd Gartner rozpoczął badanie tego segmentu komputerów mobilnych. Do najpopularniejszych modeli należały urządzenia z pełną klawiaturą QWERTY oraz dużymi wyświetlaczami.
Zestawienia Gartnera nie uwzględniają smartfonów Treo 650 produkcji PalmOne oraz BlackBerry 7100, ale biorą pod uwagę palmtopy HP - iPaq 6315 oraz modele Nokia 9300 oraz 9500.