Droga jakość w IT, a jej brak jeszcze droższy

Kolejnym sposobem optymalizacji kosztów jest współdzielenie zasobów między projektami zamiast budowania osobnych instancji. W tym celu wprowadza się ujednolicone podejście do zarządzania wydaniami grupy projektów (Release Management), centralizację zespołów (np. centrum kontroli jakości) czy posiłkowanie się outsourcingiem przy realizacji specjalistycznych zamiast powiększania zespołu w organizacji. Optymalizuje się też wykorzystanie zasobów przez wprowadzanie procedur planowania pojemności (Capacity Planning) czy zarządzania zasobami (Asset Management).

Koszty produkcyjnych awarii optymalizuje się za pomocą mechanizmów prewencyjnych. Przykładem takich działań są wdrożenia monitoringu dla określonych usług, dodatkowo sprawdzającego jakość i dostępność usługi z punktu widzenia użytkownika końcowego. Stosuje się różne mechanizmy prognozujące wystąpienie awarii. Dzięki temu z wyprzedzeniem można określić, jakie elementy usługi należy zmienić lub poprawić, aby zapewnić poprawne działanie.

Rozpowszechnionym sposobem optymalizacji jest automatyzacja czynności wykonywanych przez człowieka. Od usprawniania komunikacji, repozytoria z analizatorami wpływu zmian, automaty zwiększające zakres regresji testów, po mechanizmy pozwalające na automatyczne konfiguracje i wdrożenia całych środowisk produkcyjnych dla zmienianych czy wprowadzanych usług.

Klapa bez testowania
  • Jedna z czeskich firm ubezpieczeniowych poniosła spore koszty związane z późnym wykryciem błędu systemu obsługującego pracę call center. Podczas testów wydajnościowych przeprowadzonych dla całego systemu okazało się, że zakładany czas odpowiedzi sytemu mniejszy od 4 sekund jest nie do osiągnięcia. Analiza wykazała, że problem leży w procesie generowania i drukowania dokumentów polisy. Poprawa błędu polegająca na zmianie sposobu generowania polis kosztowała firmę 2,5 miesiąca pracy programistów przepisujących od nowa ponad 30% kodu systemu.
  • Dla jednej z firm logistycznych wgranie poprawki do systemu zarządzania zasobami ludzkimi bez uprzedniej weryfikacji jej wpływu na inne funkcjonalności zintegrowanego środowiska IT zakończyło się poważnym problemem. Skutkiem dodania niesprawdzonej poprawki był brak możliwości drukowania dokumentów przewozowych dla floty ciągników siodłowych. Przestój trwał dwa dni robocze. W tym czasie firma nie generowała przychodów.
  • Nieodpowiednia weryfikacja zasad bezpieczeństwa przez jeden z banków internetowych spowodowała, że każdy klient poprawnie logujący się do systemu transakcyjnego mógł podejrzeć konto innego klienta, zmieniając tylko jeden parametr w adresie URL swojej przeglądarki. System prezentował dane obcego konta tak, jakby był do niego zalogowany jego właściciel.

TOP 200