Dobre perspektywy
- Piotr Waszczuk,
- 11.03.2008
BI-absolwent
Także uczelnie wyższe, dostrzegając zmiany zachodzące na rynku pracy, starają się przygotowywać swoich absolwentów pod kątem większej specjalizacji. Przykładowo, Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania (WSIiZ) w Rzeszowie we współpracy m.in. z SAP prowadzi zajęcia z zakresu aplikacji analitycznych. Kształcenie pod kątem rozwiązań Business Intelligence realizowane jest na kierunku Informatyka i Ekonometria II stopnia, na odrębnej specjalności. W ramach zajęć na tym kierunku realizowane są niektóre elementy nauczania pod kątem rozwiązań Business Intelligence. Są one nastawione przede wszystkim na kształtowanie takich umiejętności, jak: stosowanie zaawansowanych technik matematycznego modelowania i symulacji procesów gospodarczych, komputerowe wspomaganie procesów przewidywania zjawisk gospodarczych oraz prognozowania i analizy trendów optymalizacji decyzji w zakresie zarządzania. Przedstawiciele uczelni przyznają, że kierunek ten cieszy się wśród studentów dużym zainteresowaniem. Podobny przedmiot znajduje się także w programie nauczania m.in. na wrocławskiej Akademii Ekonomicznej. Można mieć nadzieję, że już za kilka lat na rynek pracy trafią młodzi ludzie posiadający przynajmniej podstawową wiedzę z zakresu budowy i funkcjonowania aplikacji Business Intelligence. Właśnie ta wiedza może stanowić najlepszą podstawę dla rozwoju dalszych umiejętności, odpowiadających wymaganiom pracodawców.
Warto więc zastanowić się, czy zatrudnienie świeżo upieczonego magistra, który pierwsze szlify w pracy z aplikacjami BI zdobył jeszcze na uczelni, nie będzie korzystniejsze aniżeli poszukiwanie doświadczonych specjalistów, którzy z natury rzeczy mają nieporównanie wyższe wymagania finansowe. Trzeba również pamiętać, że tak jak biznes nie opiera się wyłącznie na chłodnej kalkulacji, tak narzędzia oparte na matematycznej analizie nie zastąpią intuicji i doświadczenia kierownictwa. Mogą jedynie ułatwić podejmowanie decyzji i pracę pracowników niższych szczebli.
- Wiedza na temat budowy relacyjnych baz danych.
- Znajomość języka SQL, zasad działania narzędzi BI i mechanizmu OLAP.
- Znajomość zagadnień związanych z funkcjonowaniem przedsiębiorstw.
- Wiedza z zakresu zarządzania projektami.
- Znajomość narzędzi do zarządzania hurtowniami danych i narzędzi ETL.
- Co najmniej podstawowa znajomość podstaw programowania (Java, Visual Basic, C#).
- Zdolności analityczne.
- Odporność na stres.
- Doświadczenie w pracy z systemami analitycznymi.