Dlaczego Samsung wygra na sprzedaży Motoroli?

Google zgodził się na sprzedaż Motoroli Mobility za 2,9 mln USD chińskiemu Lenovo. O ile transakcja sama w sobie wydaje się być sensowna i uzasadniona w przypadku obu firm, to prawdziwymi zwycięzcami tego rozdania będą Samsung i system operacyjny Android.

Ostatnio Google wstrząsnął światem mobilnym, podając zaskakującą informację o sprzedaży Motorola Mobility chińskiemu Lenovo. Oczywiście, transakcja wymaga jeszcze zgody organów regulacyjnych. Chociaż przejęcie to może się wydawać zaskakujące, ale nie ulega wątpliwości, że jest ono korzystne dla obu stron.

Lenovo zdobywa rozpoznawalną i powszechnie szanowaną na rynku amerykańskim markę, wraz z zespołem utalentowanych inżynierów, za względnie rozsądną cenę. Google z kolei pozbywa się źródła konfliktów ze swoimi Androidowymi partnerami, z czym boryka się od chwili zakupu Motorola Mobility w 2001 roku. Jednocześnie zachowuje wszystkie cenne patenty.

Zobacz również:

  • Użytkownicy Androida mogą się wkrótce zdziwić
  • Przeglądarka Chrome będzie jeszcze jakiś czas akceptować pliki cookie
  • Lenovo ThinkPad X1 Carbon – nowe oblicze hybrydowego świata

Oczywiście, Google w pewnym stopniu traci finansowo na tej transakcji. Gigant z Mountain View nabył Motorolę Mobility za ponad czterokrotnie wyższą kwotę (12,5 mld USD) niż zamierza zapłacić Lenovo (2,9 mld USD). Ale w rzeczywistości Google odsprzedał część tej firmy zaraz po jej zakupie, kompensując sobie część wydatków. Poza tym, na pewno zyskał na wielu wartościach niematerialnych i patentach, które zachowuje dla siebie.

Kto zyska więcej

Prawdziwymi zwycięzcami w tej sytuacji są Samsung, dotychczasowy lider rynku urządzeń z systemem Android, oraz sam system operacyjny Google’a. A to dlatego, że nad Lenovo i Motorolą nadal wisi mnóstwo znaków zapytania.

Nie wiadomo, na przykład, jaki będzie wzrost sprzedaży produktów Lenovo dzięki zakupowi marki Motorola? Jak wynika z danych Strategy Analytics, Lenovo stanie się trzecim na świecie dostawcą smartfonów. Czy to w dłuższej perspektywie wystarczy, aby chiński producent mógł rywalizować z Samsungiem, HTC i innymi producentami działającymi na rynku OEM? Co Lenovo zamierza zrobić z marką? I nareszcie, być może najważniejsze pytanie, czy będzie oferował względnie „czyste” wersje systemu Android, co dotychczas miało miejsce w przypadku Motoroli, czy pójdzie raczej drogą Samsunga, HTC i innych firm oferujących znacznie zmodyfikowane wersje platformy Android? Innymi słowy, jest jeszcze zbyt wcześnie na to, aby stwierdzić co ta transakcja oznacza dla Lenovo.

W przypadku Samsunga i Androida jest mniej niewiadomych

Samsung posiada dziś największe udziały w rynku Androida. Jak wynika z badania firmy Localytics, koreańska firma produkuje ponad 60% wszystkich urządzeń z systemem Android. Ten z kolei dominuje na rynku smartfonów. Aż 8 na 10 smartfonów sprzedanych na świecie w 2013 roku korzystało z tego systemu (dane Strategy Analytics).

Nie ulega wątpliwości, że Samsung i Google to dwaj najwięksi rozdający w smartfonowej grze, a ich ostatnie posunięcia sugerują, że ich współpraca może się zacieśniać. Firmy podpisały właśnie 10-letnią umowę o udzielaniu licencji na korzystanie z patentów. Podobno Samsung na żądanie Google zgodził się również na ograniczenie zmian w interfejsie użytkownika, jakie wprowadza do systemu Android. A Google, sprzedając Motorolę Mobility, wyeliminował ze swej strony zagrożenie dla Samsunga i pozostałych producentów urządzeń z tym systemem.

Wydaje się, że transakcja dobrze wpłynie na Androida, wzmacniając oraz usprawniając komunikację i współpracę między Google a producentami OEM. Jeśli Samsung rzeczywiście zdecyduje się na ograniczenie swojej ingerencji w platformę Android, system operacyjny Google’a może jeszcze bardziej zwiększyć swoją popularność. Bo TouchWiz Samsunga nie jest dziś zbyt popularny wśród użytkowników, a interfejs Magazine zaprezentowany na targach CES jest rażącym odejściem od obecnych założeń tego systemu operacyjnego.

Choć jest jeszcze za wcześnie by ocenić, jaką rolę w ekosystemie Androida odegra Lenovo, ale decyzja Google o sprzedaży Motorola Mobility na pewno będzie korzystna zarówno dla Androida, jak i dla Samsunga.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200