Desktop inaczej - coraz więcej All-in-One na biurkach

Rynek komputerów AiO rośnie średnio 13 proc. rocznie. Wraz z możliwością obsługi ekranów dotykowych zainteresowanie nimi wzrasta. W wielu zastosowaniach sprzęt ten może być świetną alternatywą dla klasycznych desktopów.

Wydawałoby się, że w czasach wszechobecnej mobilności i głoszonej przez analityków ery post PC, zainteresowanie nieprzenośnymi komputerami powinno spadać. Tymczasem sprzedaż komputerów stacjonarnych typu All-in-One rośnie. Nie są to wzrosty duże, jednak rynek powiększa się rok za rokiem. Jeszcze kilka lat temu ten typ komputera kojarzony był głównie ze sprzętem firmy Apple, obecnie znajduje się w ofercie niemal wszystkich producentów komputerów, choć liderem segmentu All-in-One nadal pozostaje producent komputerów iMac z udziałem w rynku ok. 33 proc. Globalna sprzedaż AiO według DisplaySearch do końca 2014 r. ma wynieść 23,3 mln. ( w 2013 było to 20 mln.). Według prognoz innej agencji - IHS iSuppli Research ich sprzedaż będzie rosnąć w średnim tempie 13 proc. rocznie i w 2016 r. osiągnie 25 mln sztuk. Komputery All-In-One będą wówczas stanowiły ponad 25 proc. segmentu komputerów stacjonarnych.

Na naszym lokalnym rynku także powoli zwiększa się zainteresowanie tym typem komputera, choć wobec ilości sprzedanych PC jest to na razie niewielki ułamek rynku stacjonarnego. Według IDC Polska komputerów AiO w 2013 roku sprzedano w Polsce ok. 40 tys. tych, to o 10 tys., więcej niż w 2012. Jest to jednocześnie tylko 1 proc. sprzedaży wszystkich typów komputerów. W samym rynku desktopowym według Tech Daty udział ten wzrósł w 2013 do 4 proc. Tak niewielki procent nie wynika jednak z ich gorszej funkcjonalności, lecz przyzwyczajenia i niewiedzy użytkowników. Prognozy dla polskiego rynku są dobre, gdyż według analityków będzie on rósł nawet do 20 proc. w skali roku. Użytkownicy All-in-One to w dużej mierze różnego rodzaju instytucje, które wybierają tego typu sprzęt jako wyposażenie dla biur. Wiele z nich jest kupowanych w drodze przetargów publicznych. Od liczby zakończonych postępowań przetargowych będzie zależał faktyczny wynik sprzedaży AiO w 2014 r. Duże kontrakty mogą mieć nawet kilkuprocentowy udział w wyniku ogólnym.

Ekran dotykowy zwiększa możliwości

Zainteresowanie konstrukcjami AIO wyrażają zarówno klienci biznesowi, jak i indywidualni, choć proporcje są tu nierówne - użytkownicy biznesowi stanowią obecnie większość, dwie trzecie klientów. Rynkiem zbytu są biura, gabinety stomatologiczne, szkoły nauki jazdy, wszelkiego typu kioski informacyjne. Dzięki ekranom dotykowym wzrosła ilość scenariuszy, w których AIO stały się atrakcyjne: od pełnoprawnego stanowiska pracy zaczynając, na rodzinnym multimedialnym stanowisku kończąc. Można je z powodzeniem stosować w punktach sprzedaży, kinach, teatrach, centrach handlowych. AiO z ekranami dotykowymi wybierają te branże, gdzie ważna jest interakcja, szybka wymiana informacji i obraz.

Instytucje cenią AiO za – ergonomię, cichą pracę, oszczędność miejsca i energii. Wiele z komputerów AIO korzysta z procesorów o obniżonym poborze mocy i niskonapięciowych (choć nadal wydajnych) pamięci i kart graficznych. Zestaw składający się z peceta i monitora może pobierać nawet do 300 - 400W mocy, natomiast AiO pobiera zdecydowanie mniej prądu niż zwykły stacjonarny desktop (nie więcej niż 150W).

Ładny, cichy i energooszczędny

Wydajność komputerów All-in-One jest porównywalna z klasycznym pecetem (procesory Intel Core i7 / i5/ i3 4-tej generacji oraz najnowsze karty graficzne z serii NVIDIA GT700M), do tego dostarczają obraz wysokiej jakości dzięki matrycy IPS oraz dźwięk dzięki wbudowanym głośnikom i dodatkowym subwooferom (głośnikom superniskotonowym). Ich specyfikację można dopasować do potrzeb praktycznie wszystkich klientów, pomijając fanatyków gier. Największą popularnością cieszą się AiO z procesorami Intel Core i3 i Intel Core i5 4-tej generacji, z matrycą o przekątnej 21,5-23 cale. -W wyższym segmencie decyduje design urządzeń – w myśl zasady, że All-in-One nie tylko ma być wydajny, ale musi również wyglądać i wpisywać się w charakter wnętrza. Coraz bardziej pożądane są rozwiązania hybrydowe – zastosowanie SSD i HDD - mówi Marek Kołkowski, Country Product Manager, ASUS Polska.

AiO można też dostosować do pojemności portfela, gdyż rozpiętość ich cen jest tu duża – średnio od 4500 zł do 2000 zł, choć na rynku jest też sprzęt o wiele droższy. Najchętniej kupowane są jednak te w przedziale cenowym od 2500 do 3500 zł. W porównaniu ze zwykłym pecetem największe wady AiO to ograniczone możliwości rozbudowy i naprawy (ale zwykle większe niż w przypadku laptopa) oraz wyższa cena (pomijając podstawowe konfiguracje).

AiO dedykowany - zamów zamiast rozbudowywać

Ze względu na zintegrowanie monitora ze stacją roboczą użytkownik ma rzeczywiście niewielkie możliwości wymiany komponentów. Aii-in-One nie jest więc sprzętem przeznaczonym do rozbudowy przez końcowego użytkownika, ale za to taką możliwość uzyskali natomiast resellerzy. Dzięki systemowi barebone opracowanemu przez Intela mogą budować konstrukcje dedykowane dla konkretnych klientów i dla każdego segmentu rynku.

Lokalni integratorzy systemów komputerowych korzystają z możliwości jakie daje modularna konstrukcja All-In-One przygotowując zróżnicowane oferty o niestandardowej konfiguracji (adresowane do specyficznych nisz rynkowych) i skróconym czasie wprowadzania na rynek. - Jesteśmy w stanie dopasować parametry urządzenia do potrzeb klienta i zrealizować takie zamówienie, także w tej kwestii oferujemy dużą elastyczność która przekłada się na korzyść klienta.- mówi Marek Kołkowski, Country Product Manager w ASUS Polska.

Mimo wielu bezsprzecznych zalet AiO klasyczne desktopy nie znikną z rynku - są coraz bardziej wyspecjalizowane i skrojone pod konkretną grupę odbiorców np. dla graczy (z wysoką konfiguracją, wydajnym chłodzeniem) czy dla biznesu (w różnych rozmiarach i pakietach ułatwiających zarządzanie siecią).

Marek Kołkowski, Country Product Manager, ASUS Polska

Coraz więcej instytucji, urzędów oraz placówek edukacyjnych dostrzega zalety AIO i decyduje się na ich zakup. Rynek konsumencki odnotowuje niewielkie, lecz konsekwentne wzrosty sprzedaży tej grupy produktowej. Ich wydajność jest porównywalna z klasycznym pecetem (procesory Intel Core i7 / i5/ i3 4-tej generacji oraz najnowsze karty graficzne z serii NVIDIA GT700M), do tego dostarczają obraz wysokiej jakości dzięki matrycy IPS oraz dźwięk dzięki wbudowanym głośnikom i dodatkowym subwooferom. W firmach, których biura są niewielkie i liczy się oszczędność miejsca, AiO będzie z pewnością alternatywą dla desktopa. Komputery AiO są także tańsze w eksploatacji i energooszczędne. W porównaniu z desktopem zużywają o ok. 2/3 mniej energii elektrycznej

Windows 8 zdecydowanie zachęca do użytku urządzeń dotykowych, co również wydaje się być czynnikiem przekonującym klientów do wyboru komputerów AIO z dotykowymi matrycami, a co za tym idzie widoczne są wzrosty sprzedaży tychże urządzeń na rynku.

Michał Senkowski, Product Manager w dziale Desktop Consumer, Acer

Obecnie, wydajność komputerów All-in-One jest porównywalna z wydajnością podstawowych desktopów. Można je skonfigurować zarówno z dyskami HDD, a także z hybrydami (HDD+SSD). Procesory stosowane w konfiguracjach to, w zależności od modelu, procesory mobilne lub nawet desktopowe: od Intel Celeron, aż po Intel i7. Można wyróżnić również modele z dedykowanymi kartami grafiki, które pozwalają na to aby All-in-One stał się domowym centrum rozrywki. W ofercie, są także dostępne, montowane wewnętrznie, moduły z tunerem TV, które znacznie poszerzają możliwości sprzętu.

Prognozy sprzedaży All-In-One PC na świecie w mln. sztuk

2011 -13,7

2012 -16,4

2013 -19

2014- 22

2015- 23

2016- 25

(źródło: IHS iSuppli Research)