Dekoniunktura dotcomów trwa

Z najnowszego raportu "Internet 150 PricewaterhouseCoopers" wynika, że z powodu światowej dekoniunktury gospodarczej i w konsekwencji trudnej sytuacji w europejskim sektorze internetowym aż 30% dotcomów może być zagrożonych wyczerpaniem źródeł finansowania i upadłością.

Z najnowszego raportu "Internet 150 PricewaterhouseCoopers" wynika, że z powodu światowej dekoniunktury gospodarczej i w konsekwencji trudnej sytuacji w europejskim sektorze internetowym aż 30% dotcomów może być zagrożonych wyczerpaniem źródeł finansowania i upadłością.

Odsetek rentownych spółek w rankingu "Internet 150" zmniejszył się do 24% w pierwszej połowie br. (z poziomu 38% w końcu ub.r.). Średnie wskaźniki płynności gotówkowej spadły do 11 miesięcy w II kw. 2001, w porównaniu do 17 miesięcy na przełomie roku.

Zobacz również:

  • ChatGPT z pierwszym spadkiem statystyk od debiutu
  • WordPress 6.5 trafia na rynek. Oto 5 najważniejszych zmian
  • Usługa Threads będzie wkrótce dostępna w wersji webowej

Najnowsza analiza PricewaterhouseCoopers, obejmująca pełen rok funkcjonowania dotcomów, wykazuje, że kapitalizacja rynkowa spółek uwzględnionych w rankingu "Internet 150" zmniejszyła się o prawie 75% w okresie 12 miesięcy (od czerwca 2000 do czerwca 2001), z 200 mld do 54 mld euro.

25% najefektywniejszych europejskich firm internetowych utrzymało jednak swoje pozycje pomiędzy styczniem a wrześniem 2001, osiągając wskaźniki przewyższające indeks FTSE 100 i tracąc w tym okresie jedynie ułamek swojej wartości.

Dekoniunktura przyczyniła się do stagnacji sprzedaży wśród spółek sektora instytucjonalnego (B2B) przez cztery kolejne kwartały. Średnia wartość wyniosła 10 mln euro, natomiast inwestycje, szczególnie w nowe technologie, zostały wstrzymane.

Na rynku detalicznego handlu elektronicznego łatwiej o optymistyczne nastroje: sprzedaż wśród spółek sektora konsumenckiego (B2C) rosła przez cały rok, by w II kw. 2001 osiągnąć wartość 14 mln euro, w porównaniu z 6 mmln euro w tym samym okresie roku ubiegłego. Choć tempo wzrostu osłabło w II kw. br., nadal było wyższe niż tempo penetracji Internetu wśród użytkowników domowych, co świadczy o tym, że wydatki konsumentów w sieci nadal rosną.

Komentując wyniki, Kevin Ellis z PricewaterhouseCoopers Business Recovery Services, powiedział: "Rok temu gospodarka działała na nowych zasadach, a wzrost uznawano za ważniejszy niż zysk. Dziś spółki internetowe wyraźnie obowiązują zasady starej gospodarki, w której najważniejszy jest zysk. Nadal spodziewamy się konsolidacji wśród przedsiębiorstw, których jedynym obszarem działalności jest Internet. Proces ten jest niemal przesądzony. Głównymi beneficjantami Internetu będą w przyszłości przedsiębiorstwa hybrydowe, czyli spółki starej gospodarki posiadające internetowy kanał sprzedaży. Internetowe działy tych spółek już teraz stanowią 75% całej europejskiej branży internetowej. Oczekuje się, że spółki te osiągną zysk średnio o połowę szybciej niż spółki, których cała działalność skupia się w Internecie. Spółki czysto internetowe, które przetrwały falę upadków, coraz bardziej przypominają tradycyjne przedsiębiorstwa, wykazując bardziej ostrożne ambicje rozwojowe, ograniczając wydatki i zwiększając rentowność".

Raport "Internet 150" jest kwartalną analizą wskaźników płynności gotówkowej i cen akcji 150 najlepszych, notowanych europejskich spółek internetowych, opracowywaną przez PricewaterhouseCoopers Business Recovery Services we współpracy z firmą specjalizującą się w strategii biznesu elektronicznego, Fletcher Advisory.

Raport "PricewaterhouseCoopers Internet 150" jest dostępny pod adresem www.pwcglobal.com/brs_internet_150 .

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200