Czym Creative chce pokonać Apple

Jakością dźwięku, funkcjonalnością i konkurencyjną ceną produkowanych przez siebie urządzeń - odpowiada Craig McHugh, prezes firmy.

PC World Testy - odtwarzacze MP3 i słuchawki

Firma Creative, zmagając się w ostatnich miesiącach z globalną recesją, zdecydowała się na redukcje zatrudnienia. W wyniku tej decyzji zlikwidowanych zostało kilka lokalnych przedstawicielstw spółki, wśród których znalazło się i polskie biuro, zamknięte na początku br. Jak przekonywał C. McHugh, firma podejmując działania oszczędnościowe skupiła się na marketingu, a nie na technologii - nakłady ponoszone przez Creative na badania i rozwój pozostały bowiem na poziomie niezmienionym w porównaniu z sytuacją sprzed kryzysu.

Przedstawiciele spółki są jednak przekonani, że udało im się wyjść obronną ręką z gospodarczej zapaści, na dowód czego prezentują nowe urządzenia odtwarzające lub transmitujące dźwięk, które w najbliższym czasie znajdą się w sprzedaży.

Creative ZEN X-Fi 2

Najnowszy odtwarzacz w rodzinie Creative ZEN - X-Fi 2 - to następca wprowadzonego w ubiegłym roku ZEN X-Fi. Od poprzednika odróżnia go zastosowanie większego ekranu czułego na dotyk palców użytkownika oraz obsługa bezstratnego formatu kompresji dźwięku FLAC.

Urządzenie wyposażone jest w 3-calowy, dotykowy ekran LCD TFT (262 tys. kolorów). Oprócz wspomnianego FLAC-a obsługuje też formaty audio MP3, WMA (DRM9), Audible4 i AAC. W zakresie obsługi wideo urządzenie radzi sobie z plikami WMV9, MPEG4-SP, DivX4/5 i XviD.

Producent zastrzega jednak, że z uwagi na brak certyfikatu DivX Inc niektóre pliki DivX4/5 mogą być nieodtwarzane; w wypadku formatu XviD plik musi być zapisany jako standardowy plik MPEG-4 Simple (SP) lub Advanced Simple Profile (ASP). X-Fi 2 wyświetli także pliki graficzne w formacie JPG i BMP.

Na pokładzie odtwarzacza znalazł się tuner radia FM umożliwiający zaprogramowanie do 32 stacji, gniazdo kart pamięci microSD i wyjście telewizyjne. Deklarowana przez Creative żywotność akumulatora wynosi maks. 25 godzin odtwarzania dźwięku i do 5 godzin odtwarzania wideo.

Wymiary odtwarzacza wynoszą 102 x 57 x 11,6 mm, a waga - 75 g. Łącznie producent przygotował 3 wersje urządzenia o różnej pojemności: 8, 16 i 32 GB. W Polsce dostępne będą dwie pierwsze z wymienionych, w cenie wynoszącej odpowiednio 549 i 749 zł.

Kable to przeżytek

Opisany powyżej odtwarzacz był jednym z urządzeń zaprezentowanych na konferencji prasowej, zorganizowanej 22 października w Warszawie. Równie ciekawie wypadły systemy transmisji dźwięku wykorzystujące technologię bezprzewodową. Jednym z nich jest adapter USB o nazwie Sound Blaster Wireless Music współpracujący z odbiornikiem Creative Wireless Receiver. Pierwsze z wymienionych to urządzenie przypominające gabarytami pendrive, tyle że wyposażone w antenę nadawczą.

Po wetknięciu go do portu USB 2.0 komputera i uruchomieniu dowolnego odtwarzacza muzycznego można przesłać dźwięk (za pośrednictwem pasma 2,4 GHz) do odbiornika połączonego z zestawem głośnikowym. Dołączone do urządzenia oprogramowanie umożliwia sterowanie muzyką - można uruchomić odtwarzanie nawet w czterech pomieszczeniach domowych jednocześnie (oczywiście pod warunkiem, że w każdym z nich znajduje się zestaw audio z dołączonym odbiornikiem Creative Wireless Receiver, lub z wbudowanym odbiornikiem bezprzewodowym). Zasięg działania adaptera wynosi 30 m.

Sound Blaster Wireless Music trafi do sprzedaży w Polsce w listopadzie br. w cenie 359 zł. Sugerowana cena detaliczna odbiornika Creative Wireless Receiver to 299 zł. Urządzenia można też nabyć w zestawie (koszt: 599 zł).

Więcej informacji: Creative

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200