Czy organizacje powinny inwestować w AppleCare?

Apple sprzedaje swoje produkty z zaledwie 12-miesięczną gwarancją. Czy warto decydować się na dokupienie płatnego planu AppleCare?

Firma Apple znana jest z powodu wielu charakterystycznych cech. Jedną z nich od wielu lat są warunki gwarancyjne oraz możliwości serwisowania sprzętu z logo nadgryzionego jabłka. Apple jako pierwsze spopularyzowało komputery bez wbudowanych napędów, możliwości wymiany pamięci operacyjnej czy dysku SSD. Firma znana jest również z wyeliminowania wielu portów, które do niedawna uznawane były jako niezbędne.

Czy warto decydować się na zakup AppleCare
Źródło: apple.com

Czy warto decydować się na zakup AppleCare

Źródło: apple.com

Komputery sprzedawane przez firmę Apple od kilkunastu lat wykorzystują obudowy typu Unibody - wycięte z jednego kawałka aluminium. Obudowa składa się z trzech części - korpusu, gdzie znajduje się płyta główna, części górnej z matrycą, czynnikami, antenami, kamerą do wideorozmów oraz mikrofonami, a także pokrywy dolnej, która umożliwia dostęp do płyty głównej najważniejszych podzespołów. Firma Apple znana jest z projektowania komputerów przenośnych w taki sposób, aby utrudnić, a czasami wprost uniemożliwić możliwość ich serwisowania. W przeciwieństwie do wielu popularnych laptopów biznesowych z Windowsem, w sprzęcie Apple nie rozbudujemy pamięci masowej i nie wymienimy dysku SSD. Możemy zapomnieć również o dodaniu modemu WWAN, a wymiana baterii jest bardzo skomplikowana.

Zobacz również:

  • Znamy zwycięzców tegorocznego rankingu App Store Awards
  • Certyfikacja Intel Evo w biznesie - jakie są jej korzyści?

Do problemów z serwisowaniem sprzętu Apple należy dodać również warunki gwarancyjne. Firma Apple oferuje swoje urządzenia z zaledwie 12-miesięczną gwarancją. Czas okresu gwarancyjnego rozpoczyna się wraz z pierwszą aktywacją urządzenia i uruchomieniem systemu operacyjnego. Właśnie wtedy komputer rejestrowany jest w globalnej bazie Apple. Gwarancja realizowana jest na terytorium całego świata bez konieczności posiadania dokumentu potwierdzającego datę zakupu czy własność komputera.

Niestety nawet w przypadku najdroższych komputerów kosztujących wiele ponad 10 tysięcy złotych nie otrzymujemy pomocy serwisowej na miejscu lub nawet door-to-door. Kupując sprzęt Apple uzyskujemy standardową gwarancję carry-in. Oznacza to, że po awarii urządzenia musimy znaleźć autoryzowany serwis znajdujący się w dogodnym dla nas miejscu i osobiście dostarczyć do niego urządzenie. Nie możemy liczyć na sprzęt zastępczy w cenie ani żadnego dodatkowe usługi takie jak odzyskiwanie danych. Apple nie ma w Polsce własnych sklepów Apple Store, w których możliwa jest naprawa urządzenia na miejscu po umówieniu się na konkretną datę i godzinę. Najbliższa tego typu placówka znajduje się w Berlinie. W Polsce serwis sprzętu Apple odbywa się z wykorzystaniem podmiotów trzecich - firm posiadających certyfikat Apple Authorized Service Provider. Na terenie kraju taki certyfikat posiada kilkanaście podmiotów posiadających wiele punktów serwisowych. Najczęściej są to firmy sprzedające sprzęt Apple.

Przeciętny czas naprawy urządzenia w autoryzowanym serwisie w naszym kraju wynosi około 5 dni roboczych.

Słabe warunku gwarancyjne w połączeniu z wysoką ceną sprzętu oraz drogimi częściami w razie naprawy poza gwarancją (najcześciej wymieniana jest cała płyta główna) powodują, że firmy szukają sposobów na zabezpieczenie się przed kosztownymi naprawami.

Apple oficjalnie posiada w swojej ofercie usługi rozszerzonego wsparcia dla komputerów Mac - AppleCare oraz AppleCare+. Pierwsza z nich jest klasycznym rozszerzeniem gwarancji producenta wraz z dodatkowym wsparciem telefonicznym z pierwszeństwem obsługi oraz ochroną akumulatora. AppleCare+ oferuje dodatkowo ubezpieczenie od przypadkowego uszkodzenia sprzętu, zalania, zgubienia lub kradzieży. Niestety ta opcja działa jedynie w krajach, w których funkcjonują sklepu Apple Store, więc nie można z niej skorzystać w Polsce. Co ciekawe Apple realizuje zgłoszenia z AppleCare+ w naszym kraju dla urządzeń z aktywną usługą zakupiona zagranicą.

AppleCare - rozszerzone wsparcie gwarancyjne dla komputerów Apple

W Polsce można skorzystać jedynie z podstawowej opcji, która pozwala rozszerzyć 12-miesięczną gwarancję producenta na okres 36-miesięcy od daty aktywacji komputera.

Zakupu AppleCare możemy dokonać w ciągu pierwszych 12-miesięcy użytkowania sprzętu. Nie trzeba tego robić od razu przy zakupie urządzenia. Warunkiem wykupienia planu AppleCare jest posiadanie aktywnej gwarancji producenta. Urządzenie nie może posiadać również uszkodzeń fizycznych. Apple zastrzega sobie prawo do weryfikacji stanu urządzenia lecz w praktyce nie egzekwuje tego zapisu.

Czy organizacje powinny inwestować w AppleCare?

Po zakupie AppleCare stosowna opcja pojawi się w Ten Mac > Wsparcie. Pojawi się tam informacja o aktywnym planie AppleCare i czasie trwania usługi.

AppleCare pozwala korzystać z autoryzowanych serwisów Apple na całym świecie przez 36-miesięcy od daty pierwotnej aktywacji komputera. Dodatkowo otrzymujemy priorytetowy dostęp do telefonicznego wsparcia technicznego. Apple przygotowało również jednorazową rozmowę telefoniczną, podczas k†brej eksperci wyjaśnią zasadę działania i obsługi komputera Mac i programów opracowanych przez Apple - Zdjęcia, iMovie, GarageBand, Pages, Numbers oraz Keynote.

Wraz z AppleCare rozszerzoną gwarancją objęte są wszystkie akcesoria kupione razem z komputerem - zasilacz, napęd Apple SuperDrive czy rozbudowana pamięć operacyjna.

W ramach AppleCare komputer objęty jest również dodatkową opcją serwisową - gwarancją żywotności baterii. Firma Apple zobowiązuje się do dobrowolnej wymiany akumulatora na nowy w trakcie trwania usługi AppleCare w momencie, gdy żywotność akumulatora spadnie poniżej 80% pojemności fabrycznej. W praktyce akumulator jest bardzo często wymieniany pod koniec okresu trwania umowy AppleCare. W starszych modelach często razem z klawiaturą wymieniany jest cały topcase - górna część obudowy z gładzikiem, klawiaturą motylkową oraz czynnikiem linii papilarnych Touch ID.

Ile kosztuje AppleCare?

Plan serwisowy AppleCare można wykupić bezpośrednio u Apple, w Apple Store, u autoryzowanych sprzedawców lub w autoryzowanych serwisach z certyfikatem Apple Authorized Service Provider.

Oficjalny cennik AppleCare
Źródło: apple.com

Oficjalny cennik AppleCare

Źródło: apple.com

Firma przygotowała sugerowane ceny detaliczna dla planów serwisowych AppleCare. W Polsce wynoszą one odpowiednio:

  • 999 zł dla MacBooka Air z procesorem Apple M1
  • 1049 zł dla MacBooka Air z procesorem Apple M2
  • 1099 zł dla 13-calowego MacBooka Pro
  • 1099 zł dla 14-calowego MacBooka Pro
  • 1499 zł dla 15/16-calowego MacBooka Pro
  • 799 zł dla iMaca
  • 379 zł dla Maca mini
  • 799 zł dla Maca Studio
  • 1499 zł dla Maca Pro

Wymiana baterii w autoryzowanym serwisie zaczyna się od 1100 zł brutto, a więc drożej niż większość planów AppleCare. Naprawy, które wiążą się z wymianą płyty głównej są znacznie droższe. Z tego powodu warto zainteresować się planem AppleCare, gdy zamierzamy wykorzystywać sprzęt w organizacji przez dłuższy czas.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200