Czy konsola gier Xbox zakłóca pracę sieci WLAN?
-
- Janusz Chustecki,
- 18.12.2007, godz. 11:48
Popularna konsola gier Xbox 360 (Microsoft) może zakłócać pracę bezprzewodowych sieci LAN. Infomację taką podali informatycy pracujący na uczelni Morrisville State College (USA).
Morrisville to niewielka uczelnia zlokalizowana w stanie Nowy Jork. Latem 2007 r. w uczelni ruszyła sieć WLAN (802.11a/b/g) oparta na bezprzewodowych rozwiązaniach firmy Meru. Następnie sieć zmodyfikowano, instalując w miejsce punktów dostępowych 802.11a/b/g, punkty dostępowe firmy Mery (AP 320 11n), obsługujące połączenia 802.11n. W ten sposób zbudowano jedną z największych na świeci bezprzewodowych sieci LAN opartych na technologii 802.11n (pisaliśmy o tym tutaj), transmitujących dane z szybkością 150 do 180 Mb/s. I wkrótce zaczęły się kłopoty.
Informatycy pracujący na uczelni korzystają często ze słuchawek, które komunikują się z telefonem komórkowych przez połączenie Bluetooth, transmitujące dane w paśmie częstotliwości 2,4 GHz. Już wcześniej informatycy zauważyli (nie kojarząc wtedy tego zdarzenia z konsolą gier), że połączenia Bluetooth nie pracują poprawnie, a słuchawki trzeba często umieścić w bezpośredniej bliskości telefonu, aby zaczęły działać.
Przystąpiono do badań. Informatycy (współpracując z inżynierami pracującymi w firmach Meru i IBM) wykryli dziwne, silne sygnały radiowe pojawiające się w paśmie 2,4 GHz. Badania prowadzono przy użyciu rozwiązania o nazwie Cognio Spectrum Expert (pakiet składający się z bezprzewodowego interfejsu i oprogramowania uruchamianego na notebooku) opracowanego przez firmę Cognio (przejętą niedawno przez Cisco). Oprogramowanie Cognio generowało informację "Unknown emitter", nie wskazując co może być źródłem obcego sygnału.
![Czy konsola gier Xbox zakłóca pracę sieci WLAN? Czy konsola gier Xbox zakłóca pracę sieci WLAN?](/g1/news/thumbnails/4/4/44201_44201_jpg_95_adaptiveresize_122x198.webp)
Nie jest do końca jasne czy sygnały radiowe emitowane przez konsolę oddziaływują w większym stopniu na układy znajdujące się w punktach dostępowych, czy też w komunikujących się z nimi notebookach. Wiadomo natomiast, że konsole zakłócają pracę różnych urządzeń radiowych korzystających z częstotliwości 2,4 GHz. Badania będą więc prowadzone dalej, aby wyjaśnić sprawę do końca.
Do tej pory Microsoft, poinformowany już o problemach z konsolą, nie komentuje całej kwestii.