Czy konsola gier Xbox zakłóca pracę sieci WLAN?
- Janusz Chustecki,
- 18.12.2007, godz. 11:48
Popularna konsola gier Xbox 360 (Microsoft) może zakłócać pracę bezprzewodowych sieci LAN. Infomację taką podali informatycy pracujący na uczelni Morrisville State College (USA).
Morrisville to niewielka uczelnia zlokalizowana w stanie Nowy Jork. Latem 2007 r. w uczelni ruszyła sieć WLAN (802.11a/b/g) oparta na bezprzewodowych rozwiązaniach firmy Meru. Następnie sieć zmodyfikowano, instalując w miejsce punktów dostępowych 802.11a/b/g, punkty dostępowe firmy Mery (AP 320 11n), obsługujące połączenia 802.11n. W ten sposób zbudowano jedną z największych na świeci bezprzewodowych sieci LAN opartych na technologii 802.11n (pisaliśmy o tym tutaj), transmitujących dane z szybkością 150 do 180 Mb/s. I wkrótce zaczęły się kłopoty.
Informatycy pracujący na uczelni korzystają często ze słuchawek, które komunikują się z telefonem komórkowych przez połączenie Bluetooth, transmitujące dane w paśmie częstotliwości 2,4 GHz. Już wcześniej informatycy zauważyli (nie kojarząc wtedy tego zdarzenia z konsolą gier), że połączenia Bluetooth nie pracują poprawnie, a słuchawki trzeba często umieścić w bezpośredniej bliskości telefonu, aby zaczęły działać.
Przystąpiono do badań. Informatycy (współpracując z inżynierami pracującymi w firmach Meru i IBM) wykryli dziwne, silne sygnały radiowe pojawiające się w paśmie 2,4 GHz. Badania prowadzono przy użyciu rozwiązania o nazwie Cognio Spectrum Expert (pakiet składający się z bezprzewodowego interfejsu i oprogramowania uruchamianego na notebooku) opracowanego przez firmę Cognio (przejętą niedawno przez Cisco). Oprogramowanie Cognio generowało informację "Unknown emitter", nie wskazując co może być źródłem obcego sygnału.
Nie jest do końca jasne czy sygnały radiowe emitowane przez konsolę oddziaływują w większym stopniu na układy znajdujące się w punktach dostępowych, czy też w komunikujących się z nimi notebookach. Wiadomo natomiast, że konsole zakłócają pracę różnych urządzeń radiowych korzystających z częstotliwości 2,4 GHz. Badania będą więc prowadzone dalej, aby wyjaśnić sprawę do końca.
Do tej pory Microsoft, poinformowany już o problemach z konsolą, nie komentuje całej kwestii.