Cztery lata to nie wszystko

Nie tylko nasi rodzimi pracodawcy oczekują od absolwentów, opuszczających mury uczelni, wielu lat doświadczeń zawodowych. Opublikowany pod koniec czerwca br. raport "Education and Training for the Information Technology Workforce", opracowany przez Departament Handlu USA, wyraźnie wskazuje na to, że dyplom ukończenia kierunku informatycznego na wyższej uczelni w dzisiejszych czasach nie wystarcza już do zdobycia pracy w IT.

"Tym, do czego przywiązują największą wagę pracodawcy jest doświadczenie zawodowe" – mówi Phillip J. Bond, podsekretarz stanu w Departamencie Handlu.

Praktyki w McDonaldzie

Raport, który powstał po szeregu spotkań z przedstawicielami pracodawców, a także badaniach ankietowych obejmujących swoim zasięgiem 300 firm, daje szereg wskazówek, które powinny wziąć pod uwagę zarówno uczelnie, jak i ośrodki szkoleniowe. Dotyczą one m.in. konieczności uwzględnienia w programach przedmiotów, kształcących z umiejętności interpersonalnych. "Należy również stworzyć młodym ludziom warunki, które umożliwiłyby im zdobycie jakiegokolwiek doświadczenia – mówi Phillip J. Bond.

Zobacz również:

Jednym z przykładów takich działań jest program, zapoczątkowany w maju ubr., odbywający się pod auspicjami Departamentu Pracy i stowarzyszenia CompTIA, zrzeszającego największe firmy szkoleniowe z całego świata. W jego ramach absolwenci mieli okazję uczestnictwa w serii szkoleń i projektów, realizowanych pod nadzorem i przy współudziale informatyków z McDonalds’a.

Nie tylko absolwenci

Obraz oczekiwań typowego pracodawcy, wyłaniający się z kart raportu zamyka się w kilku zdaniach. Kandydat powinien mieć dyplom ukończenia uczelni, wiedzę z zakresu IT, niekoniecznie związaną z najpopularniejszymi systemami, lansowanymi przez działy marketingu firm IT oraz kilka lat praktyki. W przypadku niektórych specjalności – np. wsparcia contact centers, prac nad stronami WWW, czy administracją bazami danych, nawet dyplom uczelni nie ma specjalnego znaczenia. Najważniejsze wciąż jednak pozostaje doświadczenie praktyczne.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200