Cztery lata to nie wszystko
- Antoni Bielewicz,
- 07.08.2003, godz. 08:12
Nie tylko nasi rodzimi pracodawcy oczekują od absolwentów, opuszczających mury uczelni, wielu lat doświadczeń zawodowych. Opublikowany pod koniec czerwca br. raport "Education and Training for the Information Technology Workforce", opracowany przez Departament Handlu USA, wyraźnie wskazuje na to, że dyplom ukończenia kierunku informatycznego na wyższej uczelni w dzisiejszych czasach nie wystarcza już do zdobycia pracy w IT.
"Tym, do czego przywiązują największą wagę pracodawcy jest doświadczenie zawodowe" – mówi Phillip J. Bond, podsekretarz stanu w Departamencie Handlu.
Praktyki w McDonaldzie
Raport, który powstał po szeregu spotkań z przedstawicielami pracodawców, a także badaniach ankietowych obejmujących swoim zasięgiem 300 firm, daje szereg wskazówek, które powinny wziąć pod uwagę zarówno uczelnie, jak i ośrodki szkoleniowe. Dotyczą one m.in. konieczności uwzględnienia w programach przedmiotów, kształcących z umiejętności interpersonalnych. "Należy również stworzyć młodym ludziom warunki, które umożliwiłyby im zdobycie jakiegokolwiek doświadczenia – mówi Phillip J. Bond.
Zobacz również:
- Najnowsze badanie dotyczące AI: praca będzie, ale będzie jej mniej
- Przychody na rynku chipów wzrosną w tym roku do ponad 600 mld
- Generatywna sztuczna inteligencja może zdziesiątkować branżę call center
Jednym z przykładów takich działań jest program, zapoczątkowany w maju ubr., odbywający się pod auspicjami Departamentu Pracy i stowarzyszenia CompTIA, zrzeszającego największe firmy szkoleniowe z całego świata. W jego ramach absolwenci mieli okazję uczestnictwa w serii szkoleń i projektów, realizowanych pod nadzorem i przy współudziale informatyków z McDonalds’a.
Nie tylko absolwenci
Obraz oczekiwań typowego pracodawcy, wyłaniający się z kart raportu zamyka się w kilku zdaniach. Kandydat powinien mieć dyplom ukończenia uczelni, wiedzę z zakresu IT, niekoniecznie związaną z najpopularniejszymi systemami, lansowanymi przez działy marketingu firm IT oraz kilka lat praktyki. W przypadku niektórych specjalności – np. wsparcia contact centers, prac nad stronami WWW, czy administracją bazami danych, nawet dyplom uczelni nie ma specjalnego znaczenia. Najważniejsze wciąż jednak pozostaje doświadczenie praktyczne.