Człowiek ograł AI w Go

Gracz amator przerwał siedmioletnią serię zwycięstw sztucznej inteligencji nad ludźmi w grze Go. Ta starożytna gra planszowa jest uważana za trudniejszą od szachów. O sprawie napisał „Financial Times”.

Tomasz Mikołajczyk / Pixabay

Według doniesień weekendowego wydania „Financial Times”, Amerykanin pokonał najwyżej notowany system sztucznej inteligencji w grze planszowej Go, wykorzystując wadę odkrytą przez inny system komputerowy. Tak wygrał 14 z 15 partii.

Popularna zwłaszcza w Azji, a wynaleziona w starożytnych Chinach ponad 2500 lat temu, Go jest uważana za najstarszą grę planszową, w którą gra się nieprzerwanie do dzisiaj. Uchodzi za trudniejszą i bardziej wyrafinowaną taktycznie niż szachy. W grze Go, dwóch graczy na przemian umieszcza czarne i białe kamienie na planszy wyznaczonej siatką 19x19, starając się okrążyć kamienie przeciwnika i zamknąć jak największą przestrzeń. Ogromna liczba kombinacji sprawia, że nawet komputer nie jest w stanie ocenić wszystkich potencjalnych przyszłych ruchów.

Zobacz również:

  • Blaski i cienie AI

W 2019 r. Lee Se-dol, południowokoreański mistrz w grze Go, Lee Se-dol, przeszedł na emeryturę po przegraniu rozgrywki w Go z oprogramowaniem AlphaGo stworzonym przez firmę DeepMind (to spółka-córka Google). Mistrz powiedział wówczas dziennikarzom, że na jego decyzję wpłynął fakt, iż sztucznej inteligencji „nie da się pokonać”.

Zwycięskim graczem w Go jest Kellin Pelrine, Amerykanin notowany o poziom niżej w rankingu najlepszych amatorów. Taktyka, która zapewniła mu zwycięstwo, została zasugerowana przez program komputerowy badający system sztucznej inteligencji, szukający wad w osądzie. „Wykorzystanie tego systemu było dla nas zaskakująco łatwe” - powiedział FT Adam Gleave, szef FAR AI, kalifornijskiej firmy badawczej, która zaprojektowała program. Dodał, że aby znaleźć potencjalne słabości, które mógłby wykorzystać człowiek, oprogramowanie rozegrało ponad milion gier przeciwko KataGo.

Pelrine wyjaśnił również, że odkryta przez oprogramowanie zwycięska strategia „nie jest całkowicie trywialna, ale nie jest też super trudna" do nauczenia się przez człowieka. Twierdzi, że użył tej metody do wygrania z Leela Zero, innym topowym systemem Go. Dodał, że człowiek prawdopodobnie zauważyłby jego zwycięską strategię, ponieważ polegała ona na powolnym łączeniu sznurkiem dużej pętli kamieni, aby otoczyć jedną z grup przeciwnika, jednocześnie odwracając uwagę sztucznej inteligencji ruchami w innych rogach planszy.

Zwycięstwo Pelrine’a dobitnie udowania ograniczenia systemów sztucznej inteligencji, które jak na razie mogą wykonywać ruchy tylko w określonych warunkach, pod kątem których zostały zaprojekowane. Nie mogą wprowadzać innowacji i generalizować w sposób, który łatwo przychodzi ludziom. Obecna AI nie jest innowacyjna.

Taktyka wykorzystana przez Pelrine jest bardzo rzadka, co wskazuje na to, że systemy sztucznej inteligencji nie były szkolone na wystarczającej liczbie podobnych gier, aby skutecznie poradzić sobie z sytuacją. Ta sama taktyka nie pokonałaby człowieka, ponieważ byłby on w stanie dostosować się do nieznanych mu okoliczności.

Warto zaznaczyć, że programy komputerowe do gry w Go są oparte na technologii wspólnej większości obecnie powszechnie używanych systemów sztucznej inteligencji, w tym chatbota ChatGPT OpenAI.

Systemy AI mogą „zrozumieć” tylko pewnekonkretne sytuacje, z którymi miały styczność w przeszłości i nie są w stanie generalizować w sposób, który ludzie uważają za łatwy. Nie myślą tak jak my, nie są innowacyjne na ludzki sposób.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200