Część pracowników firm komputerowych spędzi najbliższego sylwestra w pracy

Większość firm komputerowych wstrzymało pracownikom urlopy na przełomie tego i przyszłego roku.

Większość firm komputerowych wstrzymało pracownikom urlopy na przełomie tego i przyszłego roku. Duże firmy, ze względu na specyfikę klientów, ustaliły 24-godzinne dyżury w dniach 31 grudnia 1999 r. - 2 stycznia 2000 r. Mniejsze wydłużają jedynie czas pracy działów pomocy technicznej. "Nie będziemy pracować na przełomie roku 24 godziny na dobę. Wiemy, że klienci nie korzystają z pomocy naszych specjalistów do tak późnych godzin. Z koniecznością postawienia w stan gotowości działu wdrożeń mieliśmy do czynienia w ubiegłym roku ze względu na reformę ZUS i związane z nią zmiany w systemach kadrowo-płacowych" - mówi Patrycja Ptaszek z MacroSoftu.

Praca w sylwestra nie jest nowością dla producentów rozwiązań dla bankowości. "Podobnie jak w latach ubiegłych, będziemy pełnić dyżury na przełomie roku. W bankach jest to bowiem okres zamknięcia bilansu rocznego" - mówi Marek Panek z Comp Rzeszów SA.

Być w kontakcie

Kluczowi pracownicy w firmach komputerowych już na początku tego roku zostali ostrzeżeni, że nie będą mogli brać urlopów od początku grudnia (czasami nawet listopada) do końca stycznia 2000 r. Jak sami przyznają: "Jest to trochę na zasadzie dmuchania na zimne, bo nikt naprawdę nie wie co się wydarzy po północy 1 stycznia 2000 r."

Jeśli nawet pracownicy firm komputerowych nie spędzą sylwestra w pracy, będą musieli być dostępni pod telefonem. Kierownictwo SAP Polska poinformowało kluczowych pracowników, aby podczas balów sylwestrowych ograniczali spożycie alkoholu. "W pogotowiu są wszyscy konsultanci zajmujący się konkretnym modułem naszego systemu" - mówią pracownicy SAP Polska.

"Nie spodziewamy się co prawda problemów, ale pracownicy naszego działu pomocy technicznej będą dyżurować na przełomie roku. Zwykle dzwoniący do nas w weekendy i święta klienci są przełączani na nasz koszt do jednego z trzech światowych centrów wsparcia. W tym roku chcielibyśmy jednak, aby mieli kontakt z pracownikami polskiego serwisu" - dodają.

Oferty sylwestrowe

Hewlett-Packard Polska uruchamia na przełomie roku tzw. emergency support center, w którym na trzy zmiany będzie pracować kilkadziesiąt osób, głównie przedstawicieli działu serwisu. Będzie ono funkcjonowało od 31 grudnia 1999 r. do 2 stycznia 2000 r. HP wynajmuje także kilku firmom swoje centrum zapasowe, do którego klient może - w razie awarii - przenieść działalność.

Polski oddział HP wyposażono we własny generator prądu. Kierownictwo firmy zorganizowało także system łączności satelitarnej ze wszystkimi 15. oddziałami serwisowymi w Polsce. Pracownicy firmy muszą także, przed sylwestrem, napełnić baki samochodów, aby mogli dojechać do klientów.

Według szacunków Hewlett-Packarda, utrzymanie gotowości wybranych pracowników na przełomie roku w skali całego świata będzie kosztować firmę ok. 250 mln USD.

Oracle Polska - podobnie jak większość firm komputerowych - uruchomi pod koniec roku całodobowe numery telefoniczne, pod którymi będzie można skontaktować się z przedstawicielami działu technicznego. "Pomiędzy godziną 17.00 31 grudnia a 9.00 w poniedziałek 3 stycznia przyszłego roku w naszym dziale będzie dostępnych stale trzech specjalistów, każdy odpowiadający za inną grupę produktów, baz danych, narzędzia i aplikacje" - mówi Urszula Jasińska z Oracle Polska.

Dedykowana pomoc

Dwóch klientów Oracle Polska (bank i zakład energetyczny) "wynajęło" dedykowanego pracownika firmy, z którym będzie się kontaktowało w razie awarii. Osoba taka ma zapoznać się przed końcem roku z rozwiązaniami stosowanymi u klienta i ich konfiguracjami. Ma to w razie awarii ułatwić wykrycie przyczyny problemu.

Praca w pierwszych dniach nowego roku nie ominie także firm konsultingowych. "Kilku naszych klientów zażyczyło sobie obecności naszych konsultantów już w sobotę 1 stycznia przyszłego roku. W samej firmie jednak nie będziemy pełnić dyżurów, gdyż nie ma takiej potrzeby" - mówi Wojciech Owczarczyk z InfoViDE.

Dzień wcześniej

W przypadku dostawców rozwiązań dla banków przesunięto o dzień termin corocznych dyżurów. Ponieważ - zgodnie z rozporządzeniem Narodowego Banku Polskiego - 31 grudnia został ustanowiony dniem wolnym od pracy, a procedura zamknięcia rocznego bilansu rozpocznie się w bankach dzień wcześniej.

"Już 30 grudnia rozpoczynamy standardową procedurę sylwestrową. Co roku jednak ok. 40% naszych pracowników pełni w tym okresie dyżury" - mówi Aleksander Lesz, prezes Softbanku. Wszystkie zespoły serwisowe warszawskiej firmy mają pracować przez 24 godziny na dobę aż do 3 stycznia rano. Konieczność pracy w sylwestra dotyczy także osób z pionu rozwoju oprogramowania. Jedyną zmianą w tym roku jest zainstalowanie agregatu prądotwórczego w centrali spółki, który w razie braku energii elektrycznej ma zapewnić ciągłość pracy firmy.