Czempioni szlachetnej rywalizacji

Od 1999 r. tak mocną pozycję trzeba było wywalczyć i umacniać. W jaki sposób zmienia się zestaw kluczowych i decydujących obszarów GBS?

To są świeże zagadnienia. Bob McDonald powiedział, że chce, aby P&G było pierwszą firmą CPG posiadającą w pełni zdigitalizowane procesy end to end, czyli od molekuły zaprojektowanej w laboratorium po półkę sklepową, czy nawet po półkę w domu konsumenta. Idąc tym tropem, naszym celem jest świadome zdigitalizowanie pełnego cyklu życia produktu. To jest brawurowa, pionierska wizja, ale zdecydowanie pozostająca w naszym zasięgu. Po raz pierwszy GBS odgrywa główną rolę w strategii korporacyjnej.

Zobacz również:

  • 8 błędów strategii danych, których należy unikać

Wszyscy czują, że informatyzacja, automatyzacja procesów to przyszłość.

Zgoda, ale nazwać to i sformułować na tej podstawie spójną, konkretną wizję i przedstawić ją właścicielom, to już zdecydowany krok naprzód. To zmienia nastawienie wszystkich pracowników i całej organizacji.

To miara ambicji i celów, ku którym GBS zmierza?

Absolutnie tak. To potwierdzenie, że jesteśmy na właściwej ścieżce.

Czy w pozostałych strategiach GBS sam określa swoje miejsce, czy jest to narzucone? Czy może przetworzyć, zinterpretować strategię i określić - tutaj jest moje miejsce? Czy jest organizacją inteligentnie wpasowującą w strategiczną wizję?

Trzeba być proaktywnym i zachęcać do eksperymentowania i innowatorstwa. To zadanie dla każdego z nas, a z pewnością dla GBS. To w GBS zrodził się pomysł, żeby każdy handlowiec miał dostęp online do wszystkich wydarzeń dotyczących danego klienta. Tak powstał projekt, który nabrał skali globalnej i stał się jednym z kluczowych osiągnięć GBS na przestrzeni ostatnich trzech lat. Kolejny obszar to umiejętność utrzymywania lub wyprzedzania tradycyjnego poziomu IT, jak też architektura informatyczna. Tu także jest miejsce na innowacje.

W jaki sposób wciąż rozwijać się będą centra usług, takie jak GBS?

Jesteśmy przede wszystkim organizacją usługową. Chcemy oferować najszybsze i oszczędne rozwiązania tak, aby nasi wewnętrzni klienci nigdy nie szukali innych rozwiązań i innych dostawców. Wiemy, że musimy myśleć o tym, co będzie za kilka lat, utrzymać konkurencyjność naszej oferty, jak również najwyższy poziom innowacyjności, zapewniając tym samym wartość dodaną naszej firmie. Wyzwania, które sami musimy sobie stawiać każdego dnia, to kwestia wewnętrznej innowacyjności.

Czy hierarchia centrów globalne - regionalne ma znaczenie? Czy warszawskie GBS dąży do tego, aby z regionalnego stać się globalnym?

GBS powstało w 1999 r. Wcześniej na poziomie regionu działo się niewiele. Po 5 latach mogliśmy już powiedzieć, że mamy do czynienia z globalnym IT i wszystko dzieje się regionalnie. Pytanie: co dalej? Widzę kilka trendów. Z perspektywy biznesu P&G najważniejszy jest dla nas klient, czyli osoba, która w sklepie albo przed ekranem komputera dokona zakupu. Wszystkie nasze działania skupiamy na tym, aby zdecydowała się właśnie na nasz produkt. To fantastyczne, że nasze brandy są globalne, ale trzeba je też umieć dostosowywać, i to jest jeden z kluczy do sukcesu - zrozumienie, czego potrzebuje klient w Dubrowniku, a czego w Pekinie, Caracas albo w Bostonie. Dlatego rozwijamy lokalne działy marketingu i badań, które szukają odpowiedzi na te pytania u konsumentów, czyli osób najważniejszych dla naszej firmy. Ta sama zasada dotyczy wszystkich naszych rozwiązań technologicznych. Specjaliści z działu marketingu i sprzedaży są w kontakcie z konsumentami, a my - w kontakcie z nimi. To naczynia połączone. Analogicznie jak produkty, pewne obszary technologii można konsolidować. Nikogo nie obchodzi, gdzie stoją nasze serwery. Jeśli rozwijamy aplikację dotyczącą rozwoju wybranego produktu, nie ma powodu, aby nie była to aplikacja stosowana na całym świecie. I tutaj może Pana zaskoczę - takie aplikacje często powstają tu, w Warszawie. Mamy więc warszawskie globalne centrum usług już dziś. Tak jak z konsumentem, nasi wewnętrzni klienci, którzy korzystają z naszych usług, są regionalni, globalni i lokalni. Część projektów ma charakter regionalny i tak pozostanie.


TOP 200