Czarna strona Apple, o której się nie mówi

Na pierwszy rzut oka może wydawać się, że firma Apple jest niemalże idealną korporacją. W praktyce niektóre jej działania są dalekie od zgodnych z przyjętą etyką.

Apple jest jedną z największych, najbardziej dochodowych i najpopularniejszych organizacji na całym świecie. Specyficzne zarządzanie, innowacyjne produkty oraz odmienne od konkurencji podejście do rynku wraz z pomocą gigantycznych kampanii marketingowych pozwoliły firmie Apple nie tylko uniknąć bankructwa, ale szybko stać się jedną z najważniejszych organizacji z doliny krzemowej.

Czego nie mówi o sobie Apple?
Źródło: Laurenz Heymann / Unsplash

Czego nie mówi o sobie Apple?

Źródło: Laurenz Heymann / Unsplash

Dzięki produktom takim jak iPod, Mac czy iPhone firma Apple jest rozpoznawalna na każdym kroku. Jej produkty cechują się wysoką jakością wykonania oraz bardzo dobrym wsparciem od strony oprogramowania, a także kompleksowym ekosystemem. Czynniki te sprawiają, że rokrocznie iPhone jest najpopularniejszym smartfonem na świecie, a po produkty firmy Apple sięgają chętnie konsumenci oraz klienci biznesowi.

Zobacz również:

  • iPhone z 2007 roku sprzedany na aukcji za rekordową kwotę
  • Zarządzanie informacją – nowe kierunki

Firma Apple chwali się ambitnymi celami środowiskowymi oraz rozbudowaną strategią zrównoważonego rozwoju. Gigant z Cupertino wybudował jedną z najbardziej ekologicznych siedzib, inwestuje w energię odnawialną oraz planuje wprowadzenie do produkcji samochodu elektrycznego. Bliskie spojrzę na organizacje ukazuje jednak wiele rys na szkle, które są skrzętnie zamiatane pod dywan.

Apple celowo utrudnia naprawę sprzętu

W Unii Europejskiej wiele mówi się na temat recyklingu oraz dłuższego cyklu życia urządzeń elektronicznych. Komisja Europejska pracuje nad nowymi regulacjami prawnymi, które zapewnią nam dostęp do jednego typu ładowarki (USB Typu C) oraz pozwolą wygodniej naprawiać używany sprzęt elektroniczny, aby przedłużyć jego żywotność. Dodatkowo producenci wydłużają wsparcie, co pozytywnie przekłada się na żywotność urządzeń.

Po przeciwległej stronie tych ruchów stoi Apple, które co prawda oferuje najlepsze wsparcie pod względem udostępniania aktualizacji oprogramowania, ale skutecznie walczy z nieautoryzowanymi serwisami, ogranicza dostęp do oryginalnych części zamiennych, projektuje urządzenia w sposób utrudniający wymianę najpopularniejszych części eksploatacyjnych oraz dodatkowo zwiększa ceny napraw serwisowych.

Apple zauważalnie utrudnia naprawę swoich urządzeń
Źródło: Ali Abdul Rahman / Unsplash

Apple zauważalnie utrudnia naprawę swoich urządzeń

Źródło: Ali Abdul Rahman / Unsplash

Apple od wielu lat konsekwentnie odmawia sprzedaży oryginalnych części do iPhone'a większości nieautoryzowanych punktów naprawczych. Jedynym ukłonem w krok konsumentów jest udostępnienie zestawów do naprawy we własnym zakresie, które poniekąd zostały wymuszone przez prawodawców.

Bardzo złe warunki pracownicze w fabrykach podwykonawców

Firma Apple sama nie produkuje swoich urządzeń. Za ich wytwarzanie odpowiedzialne są firmy podwykonawcze, z których najbardziej znanymi są Foxconn oraz Pegatron. Apple pomimo wielu działań wizerunkowych i kładzenia nacisku na warunki pracy w swojej firmie nie dba o to, jak wyglądają warunki pracownicze u swoich podwykonawców.

W historii wielokrotnie do sieci trafiały informacje o bardzo niskich wynagrodzeniach, konieczności pracy w ponadnormatywnej ilości godzin oraz bardzo złych warunkach na liniach produkcyjnych w Chinach.

W 2017 głośno było o historii Dejian Zeng, studencie college'u, który pod przykrywką pod przykrywką zatrudniła się w fabryce iPhone'ów w Szanghaju. Pozując na pracownika linii montażowej, pracował na 12-godzinnych zmianach przez sześć dni w tygodniu i otrzymywał miesięczne wynagrodzenie w wysokości zaledwie 3100 juanów, czyli około 450 dolarów.

W trakcie eksperymentu opisanego na łamach Tech Insidera Zeng udokumentował i powiedział o warunkach pobytu w fabryce, która była przetłoczona. W jednej sypialni nocowało nawet do 8 osób, a jedna łazienka przypadała na około 200 pracowników. Dejian Zeng udokumentował również zakratowane klatki schodowe oraz okna na wyższych piętrach budynków mieszkalnych fabryki, które miały powstrzymywać pracowników przed popełnianiem samobójstw.

Kilka lat wcześnie - w 2010 roku, kiedy Apple przygotowywał się do wprowadzenia iPhone'a 4 The Guardian poinformował o serii samobójstw w fabryce w Shenzhen w Chinach, gdzie produkowane były te smartfony.

Działania przeciwko konsumentom

Apple w przeszłości wielokrotnie podejmowało decyzje, które zdecydowanie nie należały do proklienckich. Firma Apple od wielu lat dostarcza wszystkie swoje produkty - od bazowych modeli za kilka tysięcy złotych, aż po najdroższe konfiguracje komputerów MacBook Pro jedynie z 12-miesięczną, ograniczoną gwarancją producenta. W celu uzyskania rozszerzonego wsparcia należy zakupić dodatkową usługę AppleCare lub AppleCare+, która jest dodatkowo płatna i niedostępna we wszystkich krajach.

Sprzęt Apple dostarczany jest z zaledwie 12-miesięczną gwarancją
Źródło:  Kishore V / Unsplash

Sprzęt Apple dostarczany jest z zaledwie 12-miesięczną gwarancją

Źródło: Kishore V / Unsplash

Apple znane jest także z bardzo wysokich marż w AppStore - jedynym sklepie za aplikacjami na smartfony iPhone i tablety iPad. Gigant z Cupertino pobiera aż 30% prowizję od sprzedaży i zakupu subskrypcji zrealizowanych przez AppStore. Oznacza to, że prawie 1/3 zarobów twórców trafia bezpośrednio do Apple.

Warto wspomnieć również o aferze z popularną grą Fortnite. Jej twórcy pominęli mechanizm subskrypcji z AppStore i dodali własne rozwiązanie wewnątrz aplikacji, które pozwalało ominąć 30% prowizję od sprzedaży. W konsekwencji w 2020 roku aplikacje firmy Epic Games zostały usunięte z AppStore. Gra nigdy nie wróciła już na urządzenia firmy Apple.

Apple posiada również surowe wytyczne do tworzenia programów, które uniemożliwają rozwój wybranych platform. Idealnym przykładem są usługi grania w chmurze udostępniane przez Microsoft oraz Google, które nie mogą zostać wprowadzone na sprzęt Apple.

Prawda nie zawsze jest wygodna

Firma Apple posiada na całym świecie miliony oddanych fanów. Prawdą jest również, że gigant z Cupertino tworzy innowacyjne, dopracowane i wyróżniające się na rynku urządzenia, które mają wiele unikatowych cech zapewniających im niesamowitą popularność. Warto jednak pamiętać, że firma Apple ma również swoją czarną stronę.

Sprzęt Apple jest ceniony na całym świecie
Źródło: Julian O'hayon / Unsplash

Sprzęt Apple jest ceniony na całym świecie

Źródło: Julian O'hayon / Unsplash

Sukces takich produktów jak iPod, MacBook czy iPhone wynika bezpośrednio kosztem innych firm oraz ich pracowników. Apple stale dąży do zwiększania swoich marży, podnosi ceny oraz nie zawsze decyduje się na działania zgodne z etyką. Warto mieć to na uwadze kupując nowe urządzenia z logo nadgryzionego jabłek na obudowie.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200