Cyfrowa rozrywka na najbliższe 5 lat

Technologie cyfrowe, głównie telefonia komórkowa i szerokopasmowy Internet, stają się uznanymi kanałami dystrybucji, które zmieniają sposób, w jaki klienci kupują treści rozrywkowe i medialne. Branża rozrywki i mediów jest w fazie stabilnego wzrostu i będzie rosła w tempie 6,6% rocznie do poziomu 1,8 biliona USD w 2010 r.

Organizacja badawcza PricewaterhouseCoopers opublikowała raport Global Entertainment and Media Outlook: 2006-2010 (Globalne perspektywy branży rozrywki i mediów 2006-2010) - siódme coroczne opracowanie zawierające dogłębne analizy i prognozy dla 14 głównych segmentów branży E&M w pięciu regionach świata: USA, EMEA (Europa, Środkowy Wschód i Afryka), Azja/Oceania, Ameryka Łacińska i Kanada, uzupełnionych o perspektywę globalną.

Raport PricewaterhouseCoopers wskazuje, że światowe wydatki poprzez Internet i technologie mobilne osiągnęły w 2005 r. 19 miliardów USD i zwiększą się aż do 67 miliardów USD w 2010 r. Na technologie cyfrowe składa się pięć kategorii: subskrypcje do serwisów umożliwiających wypożyczanie filmów online oraz streaming; licencjonowane, cyfrowe pliki muzyczne do pobrania i muzyka dostępna poprzez technologie mobilne; gry wideo dostępne online i bezprzewodowo; książki elektroniczne; a także - gra w kasynach online.

Cyfrowa rozrywka na najbliższe 5 lat

Szerokopasmowy dostęp do Internetu (penetracja gospodarstw domowych)

Jednym z głównych źródeł wzrostu będzie ciągle zwiększająca się liczba gospodarstw domowych dysponujących łączami szerokopasmowymi. Z kolei coraz większa liczba abonentów sieci bezprzewodowych, wprowadzenie telefonów nowej generacji i szybkie sieci bezprzewodowe będą stymulować rynek mobilny. W 2005 r. w zasięgu szerokopasmowego Internetu było 187 milionów gospodarstw domowych, podczas gdy w 2001 r. dostęp taki miało zaledwie 30 milionów gospodarstw. Do 2010 r. przybędzie dodatkowo 246 milionów gospodarstw z łączami szerokopasmowymi, co oznacza, że w sumie ich liczba sięgnie 433 milionów na całym świecie. Liczba osób korzystających z telefonów komórkowych również szybko rośnie - w 2005 r. było ich na całym świecie 1,8 miliarda. Liczba ta zwiększy się do 2,8 miliarda w 2010 r., co oznacza, że w ciągu najbliższych pięciu lat przybędzie miliard potencjalnych nabywców treści mobilnych.

Ciekawe są wnioski płynące z analizy badań z regionu Europy Środkowej i Wschodniej (CEE) oraz Polski. Przewidywane tempo wzrostu rynku rozrywki i mediów w regionie CEE znacznie przewyższa prognozy dla całego regionu EMEA i wynosi 12% rocznie. Cały rynek w naszej części Europy ma osiągnąć wielkość 62,1 mld USD w 2010 r. Najszybciej będzie rósł największy w regionie rynek rosyjski - średnio o 15,7% rocznie, osiągając wartość 34,4 mld USD w roku 2010.

Polski rynek E&M osiągnął wartość 8,4 mld USD w 2005 r. Mimo prognozowanego wzrostu w tempie 6,6% (wolniejszym od średniej regionu), polski rynek utrzyma drugą pozycję pod względem wielkości osiągając prognozowane 11,6 mld USD w 2010 r.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200