Codzienny biznes wymaga ochrony

Działania reaktywne związane są z minimalizowaniem skutków biznesowych - należy wcześniej opracować zestaw procesów, które muszą być wykonane, a następnie automatycznie wygenerować powiadomienia. W tym celu należy wykorzystywać wszystkie dostępne kanały komunikacji - e-mail, SMS, automatyczne odczytanie wiadomości w połączeniu telefonicznym za pomocą syntezowanego głosu, komunikator BlackBerry - przy czym niezbędne jest zebranie odpowiedzi, choćby prostej: TAK/NIE. Dzięki interaktywności komunikacji w dobrze zarządzanym systemie widoczne są od razu efekty pracy, widać, kto przyjął zlecenie, kto działa, zdefiniowane kroki procedur są wykonywane. Niektóre z nich są stosowane standardowo, zazwyczaj automatycznie wystawiane jest zgłoszenie w systemie zarządzania pracą, przydzielane są osoby i zasoby do danego zadania i monitorowany jest status zlecenia.

Dzięki temu, że całość prac odbywa się w czasie rzeczywistym, informacje są rzetelne i aktualne. Jeśli do realizacji zlecenia niezbędna jest jakaś grupa pracowników, system powinien to uwzględniać i umożliwić szybkie zebranie "masy krytycznej zasobów", powiadamiając wszystkich zainteresowanych o postępach w pracy. Sensownie wdrożone oprogramowanie zarządzające ciągłością działania stanowi bardzo sprawny interfejs, dostarczając informacji potrzebnych dla danego działu, przy czym nie musi być to tylko dział IT.

Właściciele procesów obsługiwanych przez IT również mogą otrzymywać powiadomienia, gdyż dzięki temu są w stanie podjąć działania zapobiegawcze, na przykład przez wprowadzenie alternatywnych procedur obsługi lub uruchomienie rezerwowych zasobów i ośrodków. W porównaniu do statycznych procedur czas ten skraca się nawet kilkadziesiąt razy, co przekłada się w istotny sposób na jakość obsługi klienta przez firmę.

Zimne informacje i strumień danych

Aby utworzyć dokument, niezbędna jest informacja oraz szablon treści. O ile szablon można przygotować wcześniej, treść musi być aktualizowana na bieżąco. Wdrożenie jest poprzedzane audytem i określeniem ważności procesów biznesowych. Informacje te uzupełnia się założeniami określonymi przez dział IT i po utworzeniu szablonów, do aplikacji doprowadza się strumień danych o funkcjonowaniu poszczególnych elementów infrastruktury oraz o następujących w niej zmianach.

Aby nie dublować infrastruktury monitorowania pracy, zazwyczaj na tym etapie odbywa się integracja z rozwiązaniami, które dana firma już posiada - należy zapewnić wymianę informacji o dostępności elementów, takich jak routery, przełączniki, serwery, aplikacje, a także zasilić system informacjami z oprogramowaniem do zarządzania zmianami. Niekiedy system zasila się także informacjami o temperaturze w serwerowni oraz o stanie poszczególnych sensorów w serwerach.

Aplikacja dla smartfona

Telefony klasy smartphone, takie jak BlackBerry, mogą być wykorzystywane do pobierania informacji na temat działania infrastruktury. Za pomocą specjalizowanej aplikacji można ocenić działanie procesów, dostępność zasobów, infrastruktury, statystyki pracy oraz komplet dokumentów. Dokumenty te są synchronizowane, by były dostępne także offline.

Syrena alarmowa

Aby powiadomienie o problemie było skuteczne, system powinien móc skorzystać z różnych mediów komunikacji. W pierwszej kolejności wykorzystuje się wiadomości e-mail oraz SMS, przy czym można w wiadomości umieścić link, który po kliknięciu prześle informację zwrotną. Wiadomości SMS można wysyłać za pomocą zewnętrznego dostawcy, ale niektóre przedsiębiorstwa decydują się na budowę własnej bramki.


TOP 200