Cloud Computing w Polsce: rynek dynamiczny, choć jeszcze niewielki
- Adam Jadczak,
- 29.11.2011, godz. 16:23
Według raportu IDC, rozwiązania przetwarzania danych w chmurze obliczeniowej cieszą się ogromnym zainteresowaniem zarówno wśród polskich dostawców, jak i użytkowników.
Polski rynek cloud computing jest jednak wciąż na wczesnym etapie rozwoju. "Dzięki edukacji użytkowników i promowaniu modelu przetwarzania w chmurze, polski rynek podchodzi do niego z rosnącym zainteresowaniem. Na rynku łatwo już o przykłady oferty 'public cloud', nieco trudniej o zamknięte wdrożenia w obszarze chmury prywatnej“ - mówi Ewa Zborowska, analityk IDC Poland, współautorka raportu "Poland's Cloud Services Market 2011-2015 Forecast and 2010 Competitive Analysis“.
7% wartości polskiego rynku outsourcingu IT szacowanego na ponad 520 mln USD - czyli ponad 36 mln USD - stanowiła sprzedaż usług cloud computing w Polsce obejmującego zarówno chmurę prywatną, jak i publiczną.
Zobacz również:
- Cyfrowa transformacja z AI - co nowego na Google Cloud Next 24
- Nvidia odtworzyła całą planetę. Teraz wykorzysta jej cyfrowego bliźniaka do dokładnego prognozowania pogody
- Sprzedaż zarządzanych usług IT jest coraz bardziej opłacalna
Na polskim rynku obecna jest wiekszość wiodących dostawców usług cloud computing. Coraz aktywniejsze na nim są jednak lokalne firmy informatyczne. Cloud computing budzi też zainteresowanie oparatorów telekomunikacyjnych, oferujących usługi tego typu zarówno samodzielnie, jak i we współpracy z dostawcami rozwiązań IT. Ostatnio na ten rynek wchodzi Grupa TP oraz jej spółka zależna Integrated Solutions.
Prognozowana, średnioroczna stopa wzrostu rynku cloud computing do roku 2015 to 33%, a więc zdecydowanie powyżej średniej dla całego rynku usług IT pozostającej na poziomie ok. 5%.
"Choć cloud computing jest tematem gorącym, nie będzie on w najbiliższym czasie odgrywał dominującej roli w stosunku do tradycyjnego modelu korzystania z technologii ICT. Jest to spowodowane tym, że decyzja o wejściu w chmurę zależy od wielu czynników, a nie tylko efektywności i kosztów. Liczą się rola IT, strategia firmy, przekonania i doświadczenia. Jednak pewne trendy obserwowane są juz teraz: rosnąca mobilność, konsumeryzacja czy wchodzenie na rynek pracy tzw. digital natives spowodują, że większość organizacji będzie musiała rozważyć możliwość skorzystania z nowych rozwiązań“ - podsumowuje Ewa Zborowska.