Cisco: VoIP wyprze tradycyjną telefonię

Według koncernu, w ciągu najbliższych kilku lat telefonia VoIP całkowicie zastąpi tradycyjne rozwiązania PBX.

Cisco uważa, że już w niedalekiej przyszłości tradycyjna telefonia PBX, zostanie całkowicie wyparta przez rozwiązania VoIP (Voice over IP). Przedstawiciele Cisco ujawnili jednocześnie, że do marca tego roku firma sprzedała już ponad milion bramek VoIP, umożliwiających przesyłanie głosu za pośrednictwem sieci cyfrowych.

Zaletami VoIP są przede wszystkim niższe niż w przypadku PBX koszty eksploatacji, łatwiejsze zarządzanie oraz ograniczenie ilości koniecznego sprzętu. Komunikacja pomiędzy elementami systemu odbywa się za pomocą standardowego protokołu IP, co umożliwia przekaz za pośrednictwem wszystkich współczesnych sieci teleinformatycznych LAN, MAN czy WAN.

Zobacz również:

  • Szyfrowanie plików, a szyfrowanie dysku - jaka jest różnica?
  • Spadek sprzedaży pecetów

Poza prowadzeniem rozmów, telefony IP pozwalają na realizowanie standardowych funkcji dostępnych w telefonach systemowych, takich jak: zestawianie połączeń konferencyjnych, zawieszanie i przenoszenie połączeń (call forward), programowanie klawiszy szybkiego wyboru, prezentacje numeru lub imienia i nazwiska osoby dzwoniącej (caller ID) itp.

Niestety, jakość usług VoIP pozostawia na razie sporo do życzenia. Z analiz przeprowadzonych przez Gartner Group wynika jednak, że w latach 2003 - 2005 ogromna większość analogowych central abonenckich PBX zostanie zastąpionych rozwiązaniami IP.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200