Centrum danych w jednym pudełku

Zalety rozwiązań zintegrowanych

Podstawową, zgodnie podkreślaną przez wszystkich zaletą takich pakietów, jest możliwość uwolnienia użytkowników od konieczności żmudnej, kosztownej i często długotrwałej integracji systemu, składającego się z elementów pochodzących od różnych producentów. W efekcie całkowity koszt wdrożenia centrum danych lub innych elementów systemu IT, może być obniżony, a jego czas znacznie skrócony.

Dotyczy to nie tylko systemów korporacyjnych, ale również przeznaczonych na rynek MSP. W tym drugim wypadku warto podkreślić, że inaczej niż w korporacjach, które kalkulują przede wszystkim oszczędności związane z wdrożeniem i utrzymaniem centrum danych, dla mniejszych przedsiębiorstw jest to często możliwość ominięcia barier finansowych związanych z wdrożeniem i wykorzystaniem zaawansowanych technologii klasy korporacyjnej.

Zobacz również:

  • Strategiczna współpraca NTT DATA Business Solutions i Beyond.pl
  • TikTok z centrami danych w Europie

Polecamy 10 najnowszych trendów w infrastrukturze IT

I chociaż zbudowanie małego centrum danych, składającego się z kilku serwerów, pamięci masowej, przełączników i routerów nie jest trudne, to jeśli do tego dodać nie tylko instalację systemów operacyjnych i aplikacji, ale też oprogramowanie do wirtualizacji, backupu, archiwizacji, zabezpieczania systemu przed zewnętrznymi atakami itd. - to ich integracja staje się często zbyt skomplikowana i kosztowna.

Dodatkowo, jeżeli system składa się z elementów sprzętowych i programowych pochodzących od wielu różnych producentów, rosną koszty jego utrzymania i wydłuża się czas usuwania potencjalnych awarii, gdyż ich diagnostyka i lokalizacja może być trudna oraz wymagać kontaktu z działami wsparcia technicznego różnych firm.

Zintegrowane systemy typu "data center in a box" eliminują większość takich problemów. Ich producenci z reguły zapewniają jedną linię wsparcia technicznego i dają gwarancję na prawidłowe działanie i współpracę wszystkich elementów takiego rozwiązania. Dotyczy to zarówno warstwy sprzętowej, jak i oprogramowania.

Wady integracji i potencjalne problemy

Tego typu koncepcja ma też wady - przede wszystkim brak możliwości wyboru elementów najlepszych w swojej klasie oraz uzależnienie od jednego producenta. Choć nie zawsze tak jest, bo niektórzy producenci opracowują swoje rozwiązania na podstawie wiodących, powszechnie uznanych standardów w zakresie platform sprzętowych i oprogramowania, a także dostarczają narzędzia pozwalające na integrację platform różnych dostawców w spójny i łatwo zarządzalny system.

Przy modernizacji lub rozbudowie systemu IT problemem może być jednak zgodność z istniejącą infrastrukturą, a więc możliwość współpracy systemu zintegrowanego z już wykorzystywanymi urządzeniami i aplikacjami.

Systemy zintegrowane z zasady są mniej elastyczne pod względem możliwości wyboru i konfiguracji zarówno ich elementów sprzętowych, jak i oprogramowania. Są one projektowane z uwzględnieniem standardowych potrzeb przeciętnego użytkownika. Jeżeli ma on jakieś nietypowe wymagania, to dopasowanie systemu może być kosztowne i nieopłacalne.

Jednak, gdy parametry i funkcje systemu są zgodne z rzeczywistymi wymaganiami użytkownika, to zakup i wdrożenie takich rozwiązań są z reguły tańsze i szybsze w porównaniu z projektami zakładającymi samodzielną integrację wszystkich elementów.

Polecamy Networld Guide "Oszczędne i bezpieczne centrum danych", z którego pochodzi niniejszy artykuł


TOP 200