Centrale VoIP oparte na SIP

HiPath 8000 obsługuje różne telefony SIP: sprzętowe i programowe, także te w wersji freeware - ważne, aby były zgodne ze standardem SIP.

Centrala ta jest bardzo dobrze skalowalna. Może obsługiwać zarówno biura z pięcioma pracownikami, jak i wielkie organizacje. Producent zapewnia, że nie ma górnej granicy ilości obsługiwanych użytkowników. W teście bezproblemowo udało się zestawić 4782 kanałów SIP-to-SIP.

Zaawansowane funkcje połączeń, poczta głosowa, zunifikowany system wiadomości czy zapowiedzi systemowe są obsługiwane przez serwer IP Unity. Bez niego można jedynie zestawić niewielkie połączenie konferencyjne.

Ciekawa jest opcja utrzymywania połączeń VoIP ze zdalnymi oddziałami, działająca jak system rezerwowy. Jeżeli z jakiegoś powodu połączenie ze zdalnej lokalizacji poprzez bramę medialną do centrali PBX zostanie zerwane, zewnętrzne połączenie jest automatycznie przełączane do sieci PSTN i tam kontynuowane z użytkownikiem lokalnym. Niektóre bramy medialne również mają taką możliwość, jednak spośród opisywanych central jedynie Siemens oferuje tę usługę.

HiPath 8000 ma również nowe, graficzne narzędzie zarządzania. Jego obsługa jest łatwa i intuicyjna.

<hr size=1 noshade>

Centrale VoIP oparte na SIP
Wśród nowości VoIP z Siemensa, przeznaczonych bardziej dla użytkowników domowych niż korporacyjnych, bardzo interesującym rozwiązaniem jest bezprzewodowy adapter Gigaset M34 USB. Umożliwia on prowadzenie rozmów telefonii IP za pośrednictwem telefonu bezprzewodowego, np. Gigaset S35 WLAN. Powstał przy współpracy ze Skype i wykorzystuje ich oprogramowanie VoIP. Umożliwia również powiadamianie o poczcie czy słuchanie radia internetowego.

<hr size=1 noshade>

Zultys MX250

Centrala Zultys przeznaczona jest dla mniejszych firm. Zultys swoim produktem wyznacza nowy standard w łatwości konfiguracji PBX. Jest to zasługa dobrze zaprojektowanego systemu, jak i trafnie dobranych wartości domyślnych. Po części przyczynił się do tego też sam SIP, upraszczając instalację urządzeń. Zarządzany może być on poprzez graficzny interfejs dla systemu Windows. Można stworzyć listę użytkowników w Excelu lub innym edytorze CSV i zaimportować ją do PBX.

Testowana jednostka wyposażona była w dwa procesory PowerPC pod kontrolą Linuxa. Wyposażono ją w podwójne bramy T1/E1 i POTS oraz pamięć w trybie RAID.

Urządzenie MX250 obsłuży do 250 klientów jednocześnie i może posiadać 1000 zarejestrowanych użytkowników. Razem można zgrupować do 32 urządzeń (do 8000 klientów), co jest w stanie zaspokoić potrzeby większości średnich firm.

Centrala zawiera własny router i firewall oraz wsparcie dla NAT i DHCP. Dołączono do niej pocztę głosową, a każdy użytkownik może mieć przypisanych do 8 telefonów: biurowych, komórkowych czy domowych. Podobnie jak pozostałe dwie centrale współpracuje z dowolnymi telefonami SIP. GUI zarządzania jest łatwe w użyciu, intuicyjne i kompletne. Jak przystało na centralę przeznaczoną dla małych firm, nie wymaga zatrudniania dodatkowego personelu, a jedynie zrozumienia podstaw telefonii.

Podsumowanie

Centrale VoIP oparte na SIP

Testowane centrale VoIP oparte na SIP

Każda z omawianych central jest dobrym rozwiązaniem, w zależności od potrzeb firmy.

Avaya CM i CCS poradzi sobie z różnorodnymi rodzajami połączeń (VoIP, POTS) występującymi w dużych firmach.

Jeśli wierzyć literaturze marketingowej Siemensa, to jej centrala HiPath 8000 jest w stanie świadczyć usługi dla prawie całej planety. Współdziała ona z wszystkim, co wykorzystuje protokół SIP.

Zultys MX250 jest ciekawą ofertą dla mniejszych firm. Mimo to zawiera prawie wszystkie funkcje, jakich można sobie zażyczyć od centrali, łącznie z elementami niespotykanymi w nich zazwyczaj, tzn. firewallem, usługą DHCP i NAT.

Dzięki temu, że omawiane centrale obsługują SIP, można mieć PBX od jednego producenta, a telefony, bramy medialne czy serwery aplikacyjne od innych.

<hr size=1 noshade>Otwarta alternatywa

Centrale VoIP oparte na SIP
Obecnie koszty systemu telefonii IP na jednego użytkownika - 180-400 USD (SIP PBX) + aparat (od 120 USD) + ewentualny serwer dla PBX - są dosyć wysokie. Taka inwestycja zwróci się w miarę szybko dla firm z "gadatliwymi" pracownikami, zwykle jednak amortyzacja potrwa dłużej.

Alternatywą do omawianych rozwiązań są centrale SIP Open Source. Przykładem jest projekt sipX będący kompletnym SIP IP PBX nadzorowanym przez SIPfoundry czy Asterisk. Inne projekty to m.in. SIP Express Router, siad, Partysip. Dostępne są nie tylko SIP PBX, ale również serwery: faksowe SIP (Lintad, Hylafax, Asterisk), interaktywnych odpowiedzi IVR (Asterisk, Bayonne, OpenVXI), poczty głosowej (Asterisk, sipX, openUMS), narzędzia testujące (Callflow, Sipsak) itp.

<hr size=1 noshade>


TOP 200