Centra usług biznesowych w Polsce - coraz więcej, coraz bardziej specjalistycznie

W 2010 roku wartość inwestycji offshoringowych w Europie Wschodniej wzrosła o 15%. Związek Liderów Sektora Usług Biznesowych w Polsce przygotował raport pokazujący jaki jest rynek centrów usług biznesowych w Polsce, jakie są perspektywy rozwoju, szanse i zagrożenia.

Z badania przeprowadzonego przez ABSL wynika, że 87% analizowanych centrów deklaruje zmianę profilu swojej działalności, poprzez wprowadzenie bardziej zaawansowanych usług - 76% podmiotów zadeklarowało wprowadzenie bardziej zaawansowanych działalności bez zmniejszania dotychczasowego zakresu świadczonych usług. Jednocześnie rośnie pula kompleksowych usług dostarczanych przez działające w Polsce centra. Zdecydowana większość analizowanych podmiotów świadczy usługi w zakresie co najmniej dwóch procesów biznesowych, np. finansów i księgowości oraz usług IT.

Badanie pokazało też, że rośnie specjalizacja Polski i poszczególnych regionów. Kraków, Trójmiasto i Wrocław skupiają najwięcej projektów typu Decision Support i Konwledge Process Outsourcing. Z kolei procesy finansowo-księgowe najczęściej obsługiwane są w Warszawie, Poznaniu i Łodzi. Natomiast zdecydowana większość działających w Polsce centrów świadczy usługi na rzecz europejskich klientów - 91% centrów świadczy usługi dla klientów z Europy Zachodniej, a ponad 60% dla przedsiębiorstw z Europy Środkowo - Wschodniej.

Zobacz również:

  • Stan cyberbezpieczeństwa w Polsce w 2023 roku

Rosnąca liczba centrów usług biznesowych w Polsce to jednak już nie tylko zasługa niższych niż na Zachodzie kosztów. Naszymi głównymi atutami są dziś dobrze wykształceni specjaliści znający języki obce oraz stabilność polityczna i ekonomiczna kraju, a także dogodne położenie geograficzne. Niemniej jednak rośnie nam konkurencja ze strony innych państw, świadczących usługi na rzecz europejskich klientów. Swoją pozycję umacniają takie państwa, jak Bułgaria, Rumunia, Czechy, Słowacja oraz Węgry. Pozycji Polski może zagrozić także Egipt, który od kwietnia br. wprowadził wiele udogodnień dla inwestorów, celem odbudowania zaufania inwestorów, które znacząco zmalało po wydarzeniach I kwartału 2011 roku.

Do innych potencjalnych czynników zagrażających pozycji Polski należą, według specjalistów ABSL, migracje wykształconych pracowników do krajów Europy Zachodniej oraz sytuacja na światowym rynku walutowym mogąca wpłynąć na znaczące umocnienie złotego. Główną barierą rozwoju sektora nowoczesnych usług biznesowych w Polsce jest natomiast niska świadomość potrzeb i istoty sektora wśród urzędników w niektórych miastach, ograniczona współpraca uczelni wyższych z firmami, rosnące koszty pracy, niekorzystne zapisy dotyczące pomocy publicznej, brak elastyczności prawa pracy oraz coraz większe trudności ze znalezieniem odpowiednio wykwalifikowanych pracowników równocześnie znających rzadkie języki obce.

"Wierzę, że Polska będzie potrafiła wykorzystać swoje atuty i już wkrótce znajdzie się w czołówce najlepszych lokalizacji pod inwestycje z sektora nowoczesnych usług biznesowych, nie tylko w regionie, ale i na świecie" - mówi Marek Grodziński, Członek Zarządu Capgemini, Wiceprezes Zarządu ABSL, nadzorujący projekty badawcze organizacji. "Tegoroczny raport ABSL wskazuje na kilka wyraźnych trendów, które - jeśli będziemy potrafili właściwie wykorzystać - pozwolą nam osiągnąć pozycję lidera na Starym Kontynencie. Na uwagę zasługuje przede wszystkim tendencja do przechodzenia w stronę zaawansowanych usług, opartych na wiedzy i wymagających coraz wyższych kwalifikacji specjalistów. Jeśli umocnimy nasze kompetencje w tym obszarze, mamy szanse stać się głównym europejskim ośrodkiem obsługi strategicznych, międzynarodowych projektów" - dodaje.

Obecnie wartość polskiego rynku nowoczesnych usług biznesowych szacowana jest na ponad 3 mld USD. Mamy 282 centra usług z kapitałem zagranicznym, należące do 220 inwestorów. Zdecydowana większość z centrów to podmioty typu BPO/ITO oraz SSC. Poza tym mamy 77 centra badawczo-rozwojowe (R&D). W porównaniu do 2008 roku zatrudnienie w sektorze nowoczesnych usług biznesowych w Polsce wzrosło o prawie 50%. Według ekspertó1), przyjmując ostrożne szacunki można założyć, że do końca 2011 roku suma zatrudnionych w sektorze sięgnie co najmniej 75,5 tys. osób. W ciągu kilku najbliższych lat mamy szansę stać się największym europejskim ośrodkiem zaawansowanych usług dla globalnego biznesu.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200