Capgemini: biznes coraz częściej przejmuje odpowiedzialność za chmurę

Najnowsze badanie przeprowadzone przez firmę Capgemini pokazuje, że odpowiedzialność za inicjatywy związane z wykorzystaniem rozwiązań opartych na chmurze obliczeniowej przenosi się z IT do biznesu. Raport pokazuje również ostrożność we wdrażaniu przez przedsiębiorstwa tego podejścia ze względu na jego złożoność i niepewność.

Capgemini, opublikował wyniki globalnego badania dotyczącego kluczowych przesłanek rozwoju i przeszkód stosowania chmury obliczeniowej. Jak pokazuje raport "Business Cloud: The State of Play Shifts Rapidly: Fresh Insights into Cloud Adoption Trends" rynku chmury nie można jeszcze określić jako w pełni dojrzałego, jednak 81 procent organizacji w pewnym zakresie używa już technologii cloud computing.

Podczas gdy jedna trzecia firm zgadza się, że dział IT jest obecnie głównym motorem wdrażania rozwiązań opartych o chmurę, odpowiedzialność za tego typu inicjatywy coraz bardziej przemieszcza się w stronę biznesu. Już 45 procent wszystkich organizacji informuje, że poszczególne jednostki biznesowe są odpowiedzialne za strategie wykorzystania chmury. Badanie wśród 460 liderów działów IT oraz starszych menadżerów z komórek biznesowych w dużych przedsiębiorstwach na całym świecie podkreśla rosnące znaczenie strategiczne chmury. Ponad trzy czwarte badanych firm posiada oficjalnie sformułowaną strategię dotyczącą zastosowania chmury.

Zobacz również:

  • Capgemini zainwestuje 2 mld euro w sztuczną inteligencję
  • Akcje Intel spadają - winna rosnąca konkurencja w AI

Mimo to nadal istnieje niepewność dotycząca tego, kto w organizacji powinien być głównym motorem strategii wdrażania rozwiązań opartych na chmurze. Zarząd firmy jest postrzegany zarówno jako czynnik będący motorem takich inicjatyw (29 procent), jak również blokadą (28 procent), co sugeruje, że w wielu przypadkach osiąganie korzyści z chmury jest wciąż hamowane przez brak właściwego zrozumienia i zaangażowania na wysokim szczeblu zarządzania.

"Korzyści z chmury są obecnie jasne i powszechnie zrozumiałe. Wdrożenie chmury z perspektywy organizacji to jednak zestaw istotnych zmian, pełniący coraz bardziej strategiczną rolę w organizacji - fenomen, który nazywamy "chmurą biznesową". Inicjatywa wprowadzania rozwiązań w chmurze przenosi się z działu IT do jednostek biznesowych, w wyniku rosnącej koncentracji na uzyskaniu wymiernych rezultatów biznesowych" - komentuje Ron Tolido, Senior Vice President, Chief Technology Officer of Applications, Continental Europe, Capgemini.

Raport pokazuje również ostrożność we wdrażaniu przez przedsiębiorstwa tego podejścia ze względu na jego złożoność i niepewność. Ponad 40 procent respondentów odpowiedziało, że utrzymujące się obawy dotyczące bezpieczeństwa są przeszkodą we wprowadzeniu chmury i tylko 56 procent twierdzi, że ufają bezpieczeństwu danych przechowywanych w chmurze. Ponad jedna trzecia przytacza także problemy dotyczące suwerenności i poufności danych, związane z ich fizyczną lokalizacją jako kluczową barierę w przyjmowaniu rozwiązań opartych na chmurze, szczególnie w regionie EMEA.

Pełny raport jest dostępny pod na stronie:

http://www.capgemini.com/insights-and-resources/by-publication/business-cloud-the-state-of-play-shifts-rapidly/

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200