CIO Roku 2010
- 04.03.2011
Finalista: Piotr Orłowski Piotr Orłowski, CIO w DHL Express CE, dąży do uproszczenia i uczynienia jak najbardziej czytelnej działalności i organizacji IT w podlełym mu regionie. Czytelnej ma być także krótko- i długoterminowy wpływ działań IT na wynik firmy.
Od 3 lat zarządza IT w regionie Centralnej Europy. Zasiada w zarządzie europejskiej rady strategicznej IT DHL Express.
W 2010 r. Piotrowi Orłowskiemu podlegało w 7 krajach Europy Środkowej ponad 230 inicjatyw. CIO w DHL Central Europe postrzega swoją rolę jako sponsora wachlarza działań, które IT może inicjować lub współtworzyć z myślą o wsparciu podstawowych kierunków strategii biznesowej.
Ku optymalizacji
"Z natury jestem optymistą, co pomaga w życiu i w pracy. Okazuję pracownikom otwartość i szacunek. Staram się być autentyczny w relacjach z ludźmi. To oznacza otwarte omówienie zagrożeń czy problemów i szukanie najlepszego rozwiązania. Jasno określam cel i nie zmieniam zdania zbyt pochopnie. Słucham uważnie członków zespołu i w przewidywalny oraz systematyczny sposób dążę do celu" - opowiada o swoim podejściu do zarządzania Piotr Orłowski, CIO w DHL Express CE. Droga do obecnego miejsca wiodła od fascynacji grami komputerowymi w dzieciństwie, przez studia informatyczne i pracę w firmie programistycznej; Piotr Orłowski pracował kolejno w Tchibo i Sanitec Koło. W obu firmach pełnił rolę szefa IT, w obu wykazał się determinacją i talentem w organizowaniu IT i wspieraniu optymalizacji procesów. Koszty i struktura IT stały się przejrzyste, dział IT przekształcił w organizację zorientowaną na klienta i na biznes. Podejście to rozwija w DHL, z którym związany jest od 1999 r., rozpoczynając od pracy nad reorganizacją przejmowanej przez ówczesny Deutchepost polskiej firmy kurierskiej Servisco.
Zobacz również:
Stopniowo doprowadził do wydzielenia w polskim oddziale DHL części biznesowej i serwisowej IT. Informatyka biznesowa jest związana z portfelem projektowym, opieką nad klientami, zarządzaniem usługami i serwisem oraz strategią. Informatyka serwisowa związana jest z dostarczaniem usług IT o jak najlepszej jakości po jak najkorzystniejszym koszcie. Uporządkował w szybko rozwijającej się firmie wewnętrzne procesy IT, wdrożył kulturę projektową, biuro projektowe oraz nastawienie na stałą poprawę procesów organizacji IT. Jako członek zarządu zyskał możliwość monitorowania i korygowania efektów swoich działań w całej organizacji; zyskał także głos we współtworzeniu strategii biznesowej. "Obecnie odpowiadam za projekty biznesowe związane z integracją biznesów, wydzielania produktów, centralizacji, aż po ściśle związane z IT inicjatywy. Od 3 lat zarządzam IT w regionie Centralnej Europy (zespół 12 ludzi z 7 krajów i 260 osób w regionie) i zasiadam w zarządzie europejskiej rady strategicznej IT DHL Express" - mówi Piotr Orłowski.