CATL wprowadza na rynek akumulator CTP 3.0 „Qilin”, osiągając najwyższy poziom integracji na świecie

CATL wprowadził na rynek „Qilin”, trzecią generację technologii CTP (cell-to-pack - ogniwa jako pakiet). Dzięki rekordowej wydajności wykorzystania przestrzeni na poziomie 72% i gęstości energetycznej do 255 Wh/kg osiągnięto najwyższy jak dotąd poziom integracji na świecie, zdolny do zapewnienia w mgnieniu oka zasięgu ponad 1000 km.

Źródło: CATL

W 2019 r. CATL wprowadził na rynek pierwszy na świecie bezmodułowy akumulator CTP, przejmując inicjatywę w osiąganiu wydajności wykorzystania pojemności na poziomie ponad 50%. Oprócz ogólnego przełomu w zakresie podstawowych procesów, algorytmów i materiałów CATL na nowo definiuje projekt konstrukcji akumulatora „Qilin”, który został nazwany na cześć legendarnego stworzenia z mitologii chińskiej.

W akumulatorze CTP 3.0 wewnętrzna belka poprzeczna, płyta chłodząca i podkładka termiczna zostały połączone w wielofunkcyjnej elastycznej warstwie pośredniej. Wewnątrz warstwy pośredniej znajdują się również wbudowane mostki mikronowe, które elastycznie dostosowują się do zmian zachodzących wewnątrz ogniwa, zwiększając niezawodność akumulatora w całym okresie użytkowania. Zintegrowana jednostka energetyczna, składająca się z ogniwa i wielofunkcyjnej elastycznej warstwy pośredniej, tworzy bardziej stabilną konstrukcję nośną prostopadłą do kierunku jazdy, zwiększając w ten sposób odporność akumulatora na wstrząsy i wibracje.

Zobacz również:

  • Drożeją materiały do produkcji baterii do aut elektrycznych
  • W Polsce przyspieszyła cyfryzacja produkcji przemysłowej
  • Apple może mieć problem. Pozew w sprawie baterii iPhone'a w UK

Zmieniono konstrukcję układu. Dzięki precyzyjnym obliczeniom i możliwościom symulacji sztucznej inteligencji CATL bada granice projektowania akumulatorów, uwzględniając scenariusze ich zastosowania w całym okresie użytkowania. Pomysłowa konstrukcja dolnej części akumulatora umożliwia inteligentne rozmieszczenie różnych komponentów, a także ochrony konstrukcji, połączenia wysokonapięciowego i odpowietrznika zabezpieczającego do uwalniania ciepła, co dodatkowo zwiększa pojemność akumulatora o 6%. Jednocześnie CTP 3.0 spełnia kryteria testów bezpieczeństwa akumulatorów wymaganych przez normy krajowe, takie jak test walca.

Zastosowano innowacyjne chłodzenie wodne. Dzięki umieszczeniu elementów funkcjonalnych chłodzących cieczą między sąsiadującymi ogniwami przełomowa technologia chłodzenia ogniw o dużej powierzchni czterokrotnie zwiększa powierzchnię wymiany ciepła, skraca czas kontroli termicznej o połowę oraz umożliwia gorący rozruch w 5 minut i szybkie ładowanie w 10 minut. Umożliwia ona szybkie schłodzenie ogniwa w skrajnych warunkach, skutecznie zapobiegając nieprawidłowemu przewodzeniu ciepła między ogniwami. Ponadto osiągnięto stabilność termiczną i bezpieczeństwo termiczne dla wszystkich układów chemicznych, dzięki czemu jest kompatybilny z materiałami o większej gęstości energetycznej.

Spójna koncepcja inżynierska charakteryzuje cały łańcuch badań i rozwoju w firmie CATL – począwszy od materiału, poprzez ogniwa, aż po konstrukcję układu. Dzięki wyżej wymienionym innowacjom technologicznym akumulator CTP 3.0 może zwiększyć gęstość energetyczną do 255 Wh/kg w przypadku układów akumulatorów trójskładnikowych i 160 Wh/kg dla układów akumulatorów LFP. Przy tym samym układzie chemicznym i tej samej wielkości akumulatora może on dostarczyć o 13% więcej energii niż akumulator 4680, zapewniając poprawę wielu aspektów, w tym zasięgu, szybszego ładowania, bezpieczeństwa, żywotności, wydajności i działania w niskich temperaturach.

Akumulatory CTP 3.0, czyli Qilin, mają wejść do masowej produkcji i pojawią się na rynku w 2023 roku.

Źródło: Contemporary Amperex Technology Co, PR Newswire

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200