Business Intelligence dla wszystkich

Więcej pracy czeka także dział IT. Firma Carey Agri International, należąca do Grupy CEDC od maja 2005 r., wdraża wraz z lubelskim SAFO system Oracle Siebel Analytics. Rok temu firma rozpoczęła wdrożenie modułu analiz sprzedaży i analiz magazynowych, kilka miesięcy później także finansowych. Narzędzia Oracle (Express, Financial Analyzer, Sales Analyzer) oraz Oracle Siebel Analytics mają stać się podstawową warstwą prezentacji i dystrybucji analiz biznesowych budowanego systemu w obrębie całej Grupy CEDC.

W ramach wdrażanego systemu użytkownicy otrzymali możliwość samodzielnego tworzenia raportów na podstawie danych ze wszystkich spółek grupy, zintegrowanych w jeden spójny model. W serwowaniu informacji pomagają mechanizmy takie jak: workflow, inteligentne kokpity menedżerskie (oparte m.in. na Strategicznej Karcie Wyników), a także drążenie od syntetycznych wskaźników do transakcji z opcją automatycznej dystrybucji analiz przez e-maila i SMS.

Sposób prezentacji danych odgrywa bardzo dużą rolę we wdrożeniu tego typu projektów. "Użytkownicy niemający wprawy w posługiwaniu się narzędziami analitycznymi oczekują od systemu wszelkiego rodzaju ułatwień - dostępu przez przeglądarkę, a także dashboardów umożliwiających graficzne przedstawianie wyników" - mówi Tomasz Mończak, dyrektor ds. IT w Grupie CEDC. To dodatkowa praca dla osób odpowiedzialnych za wdrożenie systemów analitycznych. Muszą oni tak skonfigurować system, by nieprzemyślane ingerencje jego użytkowników nie wpłynęły na jakość danych przechowywanych w hurtowni. Pojawia się konieczność zaprojektowania mechanizmów uniemożliwiających dokonanie niektórych operacji filtrowania czy zmian danych archiwalnych.

Bez rewolucji

Udostępnienie funkcji analitycznych szerszej grupie pracowników nie oznacza bynajmniej ograniczenia liczby zadań stających przed zespołem analityków. "Zarząd zawsze potrzebuje wstępnie obrobionych i dobrze przygotowanych danych. Nie wyobrażam sobie, żeby decyzje strategiczne były podejmowane w oparciu o dane, co do których prawdziwości nie mamy całkowitej pewności" - mówi Tomasz Mończak. Nawet wdrożenie najbardziej wyrafinowanych narzędzi nie oznacza rewolucji w firmie. "Szacuję, że nawet do 70% typowych użytkowników nie jest zainteresowanych możliwością samodzielnego tworzenia raportów" - mówi Krzysztof Siwiec, lider zespołu zarządzania efektywnością organizacji w BCC.

Poważnym wyzwaniem staje się także odpowiednia organizacja i zarządzanie tworzonymi raportami. "Nie wyobrażam sobie sytuacji, w której wszyscy bez przeszkód i bez wyraźnej weryfikacji mogą korzystać z raportów tworzonych ad hoc przez pracowników. Wprowadziłoby to bałagan informacyjny i utrudniło dostęp do danych" - twierdzi Krzysztof Siwiec. Stąd potrzeba wprowadzenia zasad oceny, czy też akceptacji opracowań przed ich udostępnieniem szerszym kręgom odbiorców.

Pracy dla działów analiz i zespołów zajmujących się wdrażaniem narzędzi BI nie powinno zabraknąć. Jak przewiduje Jarosław Szymaniuk, menedżer ds. sprzedaży rozwiązań BI w Microsoft Polska, wkrótce narzędzia Business Intelligence wyjdą poza obręb przedsiębiorstw. "Już dziś nietrudno wyobrazić sobie sytuację, w której firma udostępnia swoim klientom system, w którym mogą np. skalkulować najbardziej korzystny wariant taryf" - mówi Jarosław Szymaniuk. Nawet w tym scenariuszu potrzebny jest jednak ktoś, kto czuwałby nad poprawnością realizowanych działań. No i analizował działania podejmowane przez klientów wyposażonych w narzędzia BI.

<hr>

Krzysztof Siwiec, lider zespołu zarządzania efektywnością organizacji w BCC

Business Intelligence dla wszystkich
Nie wyobrażam sobie sytuacji, w której wszyscy bez przeszkód i bez wyraźnej weryfikacji mogą korzystać z raportów tworzonych ad hoc przez pracowników. Wprowadziłoby to bałagan informacyjny i utrudniło dostęp do danych.


TOP 200