Budowa systemu PL.ID i nowe dowody odsunięte w czasie

Obecnie obowiązujący termin wejścia w życie nowych dowodów osobistych został określony w ustawie o dowodach osobistych z 6 sierpnia 2010 r. W tej chwili w MSWiA trwają prace nad nowelizacją tej ustawy. "Zakładany termin uwzględnia czas potrzebny na notyfikację rozporządzeń wykonawczych do znowelizowanej ustawy o dowodach osobistych oraz czas potrzebny na uzyskanie certyfikatów bezpieczeństwa" - mówią przedstawiciele MSWiA.

Jak tłumaczą, w trakcie przetargu oferenci - startują w nim m.in. PWPW i konsorcjum firmy Consortia - złożyli odwołania, które zgodnie z prawem były rozpatrywane przez Krajową Izbę Odwoławczą co w konsekwencji wpłynęło na przedłużenie postępowania. Wybór producenta blankietów odbywa się w formie dialogu konkurencyjnego. Jak przekonują, MSWiA dbając o środki budżetowe chce wybrać jak najlepszą ofertę pod względem jakości i ceny. Koszt wprowadzenia nowych dowodów osobistych wynosi 370 mln zł. Unia Europejska gwarantuje dofinansowanie w wysokości 85%.

"Uwzględniliśmy również doświadczenia z wdrożenia nowego dokumentu w Niemczech. W tym kraju przygotowania do wprowadzenia elektronicznego dowodu rozpoczęto w 2004 r., a w listopadzie 2010 r. zaczął obowiązywać nowy dokument. Bazując na niemieckich doświadczeniach z wdrażania elektronicznego dowodu chcemy uniknąć powielenia błędów i usterek technicznych" - twierdzą.

Wszystkie pozostałe działania zmierzające do wprowadzenia nowego dowodu przebiegają zgodnie z założonym wcześniej harmonogramem. Gminy zostały wyposażone w komputery wraz z czytnikami kart. Koszt dostarczenia sprzętu został w całości sfinansowany przez ministerstwo. Ponadto na początku lutego br. rozpoczął się cykl szkoleń wojewódzkich dla pracowników urzędów z zakresu wdrożenia nowego dokumentu. Pracownicy wszystkich gmin zostali przeszkoleni.

Bez PL.ID nie będzie e-Administracji?

Projekt rządowy ustawy o e-podpisach - po akceptacji przez Radę Ministrów i notyfikacji w Komisji Europejskiej - właśnie do Parlamentu. W nowym dowodzie osobistym miał znaleźć się podpis elektroniczny identyfikujący obywatela z administracją. Alternatywą jest - przygotowywany przez rząd - tzw. zaufany profil dostępny przez ePUAP, który ma zastąpić drogi podpis elektroniczny. Zaufany profil na platformie ePUAP ma umożliwić obywatelom korzystanie z niektórych usług na platformie ePUAP bez obowiązku posiadania kwalifikowanego podpisu elektronicznego. By go otrzymać obywatel będzie musiał udać się do urzędu w celu potwierdzenia danych, a po ich weryfikacji urząd będzie mógł nadać interesantowi etykietę zaufanego profilu. Mimo sceptycznych głosów, że mało komu będzie się chciało pójść do urzędu "po zaufany profil", by później wykorzystać go raz czy dwa razy w roku, wierzy się, że zwiększy on dostępność e-usług dla obywateli.

Projekt rządowy przyjmuje pięć form podpisów elektronicznych:

  • Podpis elektroniczny zwykły - do codziennej korespondencji i czynności prawnych za wcześniejszą pisemną zgodą stron
  • Pieczęć elektroniczna - do wystawiania elektronicznych wypisów z rejestrów publicznych (np. KRS) i e-faktur
  • Podpis zaawansowany - do czynności prawnych, za wcześniejszą pisemną zgodą stron
  • Podpis zaawansowany z certyfikatem - traktowany jak podpis odręczny
  • Podpis kwalifikowany (urządzenie plus certyfikat) - traktowany jak podpis potwierdzony notarialnie.

TOP 200