Biznesowa premiera MS Office 2010

Właśnie odbyła się oficjalna premiera kolejnej wersji pakietu narzędzi biurowych Microsoftu - MS Office 2010. Wydanie to trudno nazwać rewolucją, ale wydaje się ono rozsądnym i solidnym rozwinięciem nowości zaprezentowanych w Office 2007. Na razie oprogramowanie dostępne jest tylko dla użytkowników biznesowych - wersja dla klientów indywidualnych pojawi się w połowie czerwca.

Oficjalna premiera nowości Microsoftu odbyła się w Nowym Jorku - na imprezie pokazano nową wersję MS Office, platformy do pracy grupowej SharePoint 2010 oraz jedną z najbardziej oczekiwanych nowości - aplikacje webowe Office Web Apps.

"Office 2010 i SharePoint 2010 definiują przyszłość produktywności biznesowej. Dzięki rodzinie produktów wersji 2010 firmy będą oszczędzać, wprowadzać innowacje i rosnąć. Wszystko za sprawą korzyści płynących z bardziej efektywnej pracy użytkowników na komputerze, z telefonem komórkowym oraz przez przeglądarkę internetową" - entuzjazmował się podczas premiery Stephen Elop, dyrektor generalny Microsoft Business Division.

Wszechobecna Wstążka

Użytkownicy, którzy korzystali z MS Office 2007 nie będą mieli najmniejszych problemów z migracją do nowej wersji - 2010 jest logiczną kontynuacją wydania sprzed trzech lat. Microsoft skupił się na dopracowaniu wprowadzonego wtedy nowego układu interfejsu, czyli tzw. wstążki (ribbon) - zasada jej działania pozostała taka sama, ale tu i ówdzie pojawiły się drobne modyfikacje, mające zwiększyć wygodę korzystania.

Wstążka ma swoich zwolenników i przeciwników - ci pierwsi powinni raczej być zadowoleni ze zmian, obawiamy się jednak, że tych drugich wprowadzone w Office 2010 nowości i tak nie przekonają.

Nowości rodem z... Gmaila

Co ważne, wstążka wreszcie pojawiła się również w MS Outlook (w Office 2007 była to jedyna aplikacja, w której Microsoft pozostawił stary układ interfejsu). Ale to nie jedyna istotna zmiana wprowadzona do programu pocztowego koncernu z Redmond - pojawiły się w nim również nowe narzędzia do organizowania korespondencji, nowy widok wiadomości (są one teraz pogrupowane w wątki, podobnie jak w Gmailu) oraz narzędzie o nazwie Outlook Social Connector, wyświetlające dane z popularnych serwisów społecznościowych.

Sporo ciekawych innowacji pojawiło się również w aplikacji PowerPoint - użytkownik może teraz z jej poziomu edytować osadzone w prezentacji pliki wideo, nowością są również narzędzia do wyświetlania i publikowania prezentacji online. We wszystkich aplikacjach z pakietu MS Office 2010 pojawiły się również nowe funkcje współpracy - narzędzia do monitorowania zmian w dokumentach, powiadamiania innych osób korzystających z tego samego pliku itp.

Microsoft przypomina, że nowy Office i SharePoint były od blisko roku testowane przez rekordową liczbę użytkowników, którzy wzięli udział w programie beta - w komunikacie prasowym koncernu czytamy m.in. "Liczba uczestników była trzykrotnie większa niż w przypadku poprzednich testów beta pakietu Office. W rezultacie 8,6 miliona osób używa już pakietu Office 2010 i produktów pokrewnych".

Webowy Office nieco rozczarowuje

Wraz z nowym Office'm Microsoft udostępnił wreszcie - lata po tym, jak zrobili to konkurenci (np. Google czy Zoho) - zestaw narzędzi do tworzenia i edycji dokumentów online (bez potrzeby instalowania aplikacji w systemie).

Office Web Apps dostępne będą prawdopodobnie w czerwcu i będzie z nich można korzystać nieodpłatnie (aczkolwiek niezbędne będzie do tego konto w serwisie Windows Live). W skład pakietu wchodzą cztery aplikacje - Word, PowerPoint, Excel oraz OneNote. Z pierwszych testów wynika, że działają one całkiem sprawnie i są wygodne w użyciu - aczkolwiek nasi koledzy z amerykańskiego PCWorlda zwracają uwagę na kilka uciążliwych niedogodności - m.in.:

- brak możliwości drukowania w Wordzie, Excelu i OneNote.

- pliki można co prawda zapisywać na dysku komputera, ale tylko w formatach wprowadzonych w Office 2007 (czyli .docx, .xlsx, pptx).

- brakuje możliwości tworzenia plików PDF.

- brak możliwości wklejania clip-artów do prezentacji PowerPoint.

Darmowy Office

Wraz z MS Office 2010 pojawi się też wersja, za pomocą której Microsoft ma zamiar powalczyć z konkurencją oferującą nieodpłatnie alternatywy dla jego pakietu aplikacji biurowych. Chodzi o MS Office Starter - czyli darmowy zestaw nieco okrojonych wersji MS Word + MS Excel. Wiadomo już, że aplikacje te będą domyślnie instalowane na wszystkich komputerach sprzedawanych z Windows (aczkolwiek Microsoft nie potwierdził na razie, czy będą z nich mogli korzystać również użytkownicy, którzy kupili komputer z Windows lub sam system wcześniej).

W Office Starter mają być wyświetlane reklamy - ale koncern zapewnia, że osadzony w Wordzie czy Excelu banner będzie niewielki i umieszczony w mało eksponowanym miejscu (w lewym dolnym rogu interfejsu). A na dodatek wyświetlane będą w nim wyłącznie reklamy produktów Microsoftu.

Premiera MS Office 2010 dla klientów indywidualnych zaplanowana jest na 15 czerwca. Wiadomo już, że w USA i Wielkiej Brytanii dostępna będzie wersja Home and Student Edition, wyceniona na 149,99 USD. Na razie nie wiadomo, czy pojawi się ona również w Polsce - pytania w tej sprawie wysłaliśmy już do polskiego oddziału Microsoftu (gdy tylko otrzymamy odpowiedzi, tekst zostanie uaktualniony).

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200