Biznesowa miara sukna

Firmy z branży odzieżowej i mody z regionu EMEA prześcigają konkurencję z reszty świata pod względem wielu ważnych wskaźników (ROCE, ROA, wykorzystania majątku oraz poziomu rotacji zapasów), ale powinny poprawić wartość zysku na akcję - wskazuje raport Lawson Software.

Lawson Software, firma specjalizująca się w oprogramowaniu do tworzenia, śledzenia i raportowania wskaźników przez firmy z branży odzieżowej i mody, opublikowała raport porównujący wyniki firm z różnych regionów świata i reprezentujących różne modele biznesowe. Raport zawiera dane dotyczące czterech sektorów: ogólnoodzieżowego, odzieży sportowej, bielizny oraz dóbr luksusowych. Uwzględnia także trzy modele prowadzenia biznesu: właścicieli marek, którzy sami zajmują się produkcją; właścicieli marek, którzy projektują, dostarczają wzorce do producentów, a potem dystrybuują produkty; oraz producentów.

Analiza wyników tych firm dowodzi, że firmy z regionu EMEA cechuje wyższa przeciętna efektywność biznesowa niż ich konkurenci ze Stanów Zjednoczonych i z Azji. Dotyczy to przede wszystkim rentowności inwestycji, w które zaangażowany jest kapitał firmy (ROCE), wskaźnika rentowności aktywów (ROA), wykorzystania majątku oraz poziomu rotacji zapasów. Firmy z obszaru EMEA mają najwyższą stopę rotacji zapasów (na poziomie 5,8 rocznie), wyprzedzając firmy północnoamerykańskie (5,0 rocznie). Wyniki firm z górnego (najlepszego) kwartyla wyniosły dla obu regionów odpowiednio 12,8 i 9,5 w skali roku. Koncerny azjatyckie uzyskały średnio 4,2 rocznie, najlepsze - 7,8 w skali roku. Firmy z EMEA odnotowują natomiast ujemną wartość wskaźnika zysku na akcję. Firmy z Azji osiągają najlepsze rezultaty pod względem zysku na akcję, zaś firmy ze Stanów Zjednoczonych przodują w kwestii rotacji należności w dniach (czasu, który upływa od wystawiania faktury do otrzymania zapłaty za towar) - średnio 49,9 dni (14,4 dni w przypadku firm górnego kwartyla).

Aby znaleźć się w gronie 25% najlepszych na świecie firm z branży odzieżowej i mody należy, trzeba, według raportu, osiągać minimum:

@ 13,1% stopy zysku netto

@ 54,5% stopy zysku brutto

@ 28,9% zwrotu z inwestycji z wykorzystaniem kapitału własnego firmy (ROCE)

@ 4,92 USD zysku na akcję (EPS).

Z raportu wynika, że najskuteczniejszym modelem biznesowym jest model, w którym właściciele marek, projektują, dostarczają wzorce do producentów, a potem dystrybuują produkty. Osiągają oni znacznie wyższe stopy zysku aniżeli firmy, które zajmują się wyłącznie produkcją. Oparcie działalności wyłącznie na zarządzaniu marką albo tylko na produkcji pozwala na uzyskanie wyższego poziomu rotacji zapasów niż w przypadku firm, które zajmują się jednym i drugim.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200