Biznes to rozmowy... w chmurze

Coraz więcej chmur

Takie hasła jak cloud computing, ujednolicona komunikacja lub zastosowania sieci społecznościowych w biznesie są już dobrze znane. Rosnąca, zróżnicowana oferta rozwiązań opartych na usługach w chmurze sprzyja popularyzacji tych technologii.

Ale z debaty poświęconej rozwiązaniom IT oferowanym w modelu chmury można wyciągnąć wniosek, że przejście do szerokiego, praktycznego ich wykorzystania zajmie jeszcze przynajmniej kilka lat. Bo wymaga to nie tylko dostępności odpowiednio szerokiej oferty rynkowej, ale również zmiany świadomości przynajmniej niektórych dyrektorów IT w przedsiębiorstwach, przyzwyczajonych do korzystania z klasycznych systemów IT. Obecnie nie ma też precyzyjnej definicji, co to jest cloud computing i jakie cechy powinny mieć rozwiązania zaliczane do tej kategorii.

Zobacz również:

  • Akcje Intel spadają - winna rosnąca konkurencja w AI

Widać to było również podczas prezentacji panelowych, np. temat możliwości i zalet skorzystania z zewnętrznej infrastruktury IT oferowanej jako usługa IaaS (Infrastructure as a Service) w sesji pytań został szybko rozszerzony o tematykę możliwości, sposobu i warunków licencjonowania oprogramowania uruchamianego w chmurze, czyli elementy SaaS (Software as a Service).

Jeśli chodzi o nowa ofertę IaaS, to jak mówi Adam Dzielnicki, kierownik ds. rozwoju oferty Corpo w Netii: "atutem firmy jest możliwość zaoferowania kompletnych systemów łączących funkcje telekomunikacyjne z rozwiązaniami IT. Dlatego też do głównych konkurentów firmy można obecnie zaliczyć przede wszystkim GTS oraz TP, która również przygotowuje się do rozszerzenia swojej oferty o podobne usługi IT".

Polecamy: Czy można zaufać chmurze?

Podczas kongresu zaprezentowano też praktyczne przykłady możliwości uzyskania realnych korzyści biznesowych i oszczędności przez wdrożeniu rozwiązań cloud computing i ujednoliconej komunikacji, na przykładzie firmy Herbapol Lublin S.A., która zdecydowała się na inwestycje w takie rozwiązania.

Natomiast nowa sługa Netia CDN (Content Delivery Network) jest platformą pozwalającą na dostarczanie treści audiowizualnych do użytkowników końcowych za pośrednictwem internetu. Jest przeznaczona dla dostawców treści TV (np. VOD - wideo na życzenie) lub firm, które chcą zaprezentować w internecie transmisję wideo jakiegoś wydarzenia (konferencja, mecz sportowy itp.), rozszerzając w ten sposób krąg odbiorców. CDN wykorzystuje infrastrukturę telekomunikacyjną Netii (sieć szkieletowa z punktami styku do sieci innych operatorów również zagranicznych), należącą do firmy rozproszoną infrastrukturę IT (serwery) oraz programowe rozwiązania Microsoft do obsługi systemu.


TOP 200