Biometria głosowa wkrótce także w Polsce

Autoryzacja głosem podczas kontaktu z bankiem, czy dostawcą innych usług może oznaczać szybszą i wygodniejszą obsługę. Rozmowy o wdrożeniu tej technologii prowadzi jednak z kilkoma polskimi instytucjami Nuance Communications.

Peter Martis, dyrektor regionu CEE w Nuance Communications

"Pilotażowe wdrożenie powinno pojawić się do końca roku" - zapewnia Peter Martis, dyrektor regionu CEE w Nuance. Pozyskanie pierwszych klientów zapewne nada rynkowi dynamiki, gdyż o samej technologii mówi się o dłuższego czasu. Zapewne zyskają także konkurenci m.in. Algotech, stosujący technologię PerSay, czy irlandzki Speechstorm.

Biometria głosowa to rozwiązania Nuance, które firma chce w Polsce i regionie najbardziej promować. Należą do nich także systemy rozpoznawania mowy (NLU/ASR) oraz zamiany głosu na tekst, które Nuance kieruje do operatorów telekomunikacyjnych. W Polsce z pomocą komend głosowych, mieszkańcy Warszawy mogą sprawdzić rozkład jazdy komunikacji miejskiej. Stołeczny Zarząd Transportu Miejskiego wdrożył system firmy PrimeSpeech. "Większość zastosowań rozpoznawania mowy na polskim rynku ogranicza się do stosowania mniejszego lub większego określonego zbioru słów, które na ogół powtarzamy za automatem" - zwraca uwagę Peter Martis. "My opracowaliśmy system Open Call Steering, który rozumie wypowiadane przez użytkownika naturalnym językiem, pełnymi zdaniami polecenia, np. 'chcę spłacić kartę kredytową', 'chcę zasilić konto prepaid'" - dodaje.

Trzecim, obok biometrii i rozpoznawania mowy, elementem oferty Nuance w Polsce będzie transkrypcja głosu na tekst. Nuance oferuje Voicemail to text. "Poczta głosowa jest mało lubiana, niektórzy w ogóle z niej nie korzystają, często też nie odsłuchują nagranych informacji. Nunace ma rozwiązanie, które w przypadku braku możliwości połączenia, umożliwia podyktowanie wiadomości, którą system prześle w postaci wiadomości tekstowej do odbiorcy. Jeśli oddzwoni po otrzymaniu wiadomości, dla operatorów jest to źródło dodatkowego przychodu" - mówi Peter Martis. Podkreśla jednocześnie, że dla operatorów atrakcyjny jest także model, w którym spółka świadczy usługę - per transakcja.

Możliwości oprogramowania Nuance w zakresie rozumienia mowy oraz przetwarzania jej na tekst prezentują dwie aplikacje dostępne w AppStore - Dragon Search oraz Dragon Dictation. Dostępne są w amerykańskiej, brytyjskiej i niemieckiej wersji sklepu z programami Apple dla iPhone'a i . Pierwsza aplikacja, Dragon Search umożliwia szukanie z pomocą głosu w bazach Google np. interesujących nas restauracji, wystarczy podać komendę (np. sushi bar in New York) i otrzymać wynik z wskazaniem lokalizacji na mapie. Druga aplikacja to Dragon Dictation, która umożliwia nagranie tekstu, który zostanie przepisany na tekst, który można wysłać jako SMS czy opublikować na Twitterze czy Facebooku. Kolejne wersje językowe: francuska, hiszpańska i włoska planowane są na rynku z końcem lata.

Nuance będzie operował w Polsce, wyłącznie w modelu pośrednim. Plan zakłada pozyskanie 3-4 aktywnych partnerów, znających nie tylko technologię, ale gotowych do świadczenie usług, wdrożeń, dodawania wartości.