Bezprzewodowy handel elektroniczny na marginesie sprzedaży online?

Analitycy z Forrester Research twierdzą, że przewidywana przez innych specjalistów eksplozja bezprzewodowych zakupów online może wcale nie nastąpić.

Pojawiające się w ostatnim czasie nowe urządzenia wykorzystujące technologie bezprzewodową, komputery naręczne czy telewizja interaktywna nie będą miały większego wpływu na wzrost przychodów sprzedawców detalicznych w Europie - twierdzą analitycy z firmy Forrester Research, autorzy raportu "Driving Retail With Devices".

Do dość ograniczonego wykorzystywania tego typu urządzeń w handlu elektronicznym przyczynią się przede wszystkim ograniczenia wynikające z ich konstrukcji. Zdaniem analityków, do roku 2005 za ich pośrednictwem dokonywanych będzie zaledwie 19% transakcji online o wartości ok. 30 mld USD.

W tym czasie telefony komórkowe generować będą tylko do 3-proc. przychodów ze sprzedaży online (ok. 4,7 mld USD) i najczęściej wykorzystywane będą do kupowania takich produktów jak kwiaty czy np. bilety do kina. Telewizja interaktywna ze względu na dość słabą rozdzielczość wygeneruje natomiast ok. 16% (25 mld USD) przychodów z handlu elektronicznego, twierdzą autorzy raportu.

Pierwsze modele bezprzewodowych asystentów elektronicznych też nie odegrają istotnej roli jako narzędzia wykorzystywane do zakupów online w Europie. Ich udział szacowany jest przez specjalistów z Forrestera na zaledwie 0,1%.

Podstawowym narzędziem do zakupów drogą elektroniczną pozostaną komputery osobiste, za pośrednictwem których w 2005 r. dokonywanych będzie co najmniej 80% transakcji o wartości 127 mld USD. Zdaniem Forrester Reseach, komputery PC będą wtedy w połowie europejskich gospodarstw domowych.

Tymczasem inne firmy analityczne mają odmienne zdanie o rynku bezprzewodowego handlu elektronicznego. Według Aberdeen Group już w II połowie br. powinien on się znacznie rozwinąć, głównie za sprawą rosnącej aktywności różnych serwisów finansowych, biur podróży oraz sprzedawców detalicznych.

Forrester swój raport przygotował na podstawie informacji uzyskanych od przedstawicieli 40 europejskich sprzedawców detalicznych, który umożliwiają zakupy online za pomocą komputera PC i co najmniej jednego rodzaju urządzeń bezprzewodowych. Wykorzystano też przeprowadzone w maju br. badania, które objęły 23 tys. konsumentów.

***

Bezprzewodowy handel elektroniczny szybko nie przyniesie oczekiwanych zysków