Banki wspierają Ministerstwo Cyfryzacji w popularyzacji Profilu Zaufanego

Minister Cyfryzacji Anna Streżyńska oraz Wicepremier Mateusz Morawiecki ogłosili, że Profil Zaufany będzie można zakładać za pośrednictwem serwisów elektronicznych prywatnych podmiotów, np. banków i telekomów. Pierwsi z nowej możliwości będą mogli skorzystać klienci PKO BP.

Możliwość zdalnego uruchomienia Profilu Zaufanego to krok w kierunku zapewnienia wygody obywatelom, którzy dotąd chcąc uruchomić tę usługę, musieli osobiście udać się do wybranego punktu (np. na pocztę czy do Urzędu Skarbowego) i na miejscu potwierdzić dane. "Od dziś ta sytuacja się zmieni - Profil Zaufany będzie można potwierdzić zdalnie, w serwisie transakcyjnym np. banku" - zadeklarowała minister Streżyńska.

Na małą popularność Profilu Zaufanego - elektronicznego systemu potwierdzania tożsamości obywateli - składało się dotąd się wiele czynników: od wspomnianej przez minister Annę Streżyńską konieczności osobistego poświadczania danych, przez nieczytelny i niestabilny ePUAP, aż po brak sensownych usług e-administracji bądź brak ich powiązania z koniecznością posiadania Profilu Zaufanego. W tym ostatnim przypadku koronnymi przykładami są takie usługi, jak e-Deklaracje, CEIDG czy PUE ZUS, z których można korzystać bez wykorzystania Profilu Zaufanego.

Zobacz również:

  • e-Obywatel w e-Państwie – praktyczny przewodnik

Ministerstwo Cyfryzacji liczy, że dzięki ułatwieniu dostępu do Profilu Zaufanego więcej osób zacznie wykorzystywać wyżej wymienione e-usługi. PZ umożliwia zdalny dostęp także do innych usług, np. wniosków o dowód osobisty, prawo jazdy, odpisy aktów urodzenia, małżeństwa czy zgonu, wystąpienie po kartę EKUZ itd. Na połowę przyszłego roku Ministerstwo zapowiedziało uruchomienie szeregu nowych e-usług na portalu GOV.PL.

Pomysł na sięgnięcie po bankowe kanały transakcyjne wziął się z ich popularności wśród klientów. Bankowość elektroniczna jest w Polsce bardzo popularna, a krajowy sektor bankowy cieszy się opinią wyjątkowo dojrzałego technologicznie. "Oddając możliwość założenia profilu zaufanego podmiotom komercyjnym powodujemy, że nie musimy udawać się do autoryzowanej jednostki administracji publicznej, żeby potwierdzić swoją tożsamość. Dzięki temu powodujemy coraz większą powszechność tego rozwiązania" – mówiła minister Anna Streżyńska. "To wielki przełom w podejściu do usług cyfrowych i cyfryzacji. Wystarczy bowiem porównać liczbę dotychczasowych użytkowników Profilu Zaufanego z użytkownikami bankowości elektronicznej. Tych pierwszych jest niewiele ponad 500 tysięcy, drugich – 16 milionów".

Pierwszym bankiem, który udostępnił możliwość zdalnego potwierdzenia Profilu Zaufanego za pomocą swojego serwisu transakcyjnego, jest PKO Bank Polski. Nie jest to żadne zaskoczenie - bank ten już wcześniej był liderem realizującym platformę do elektronicznego składania wniosków w ramach programu 500+. Za ten projekt PKO BP otrzymał we wrześniu tego roku tytuł "Lidera Informatyki" w sektorze bankowości i finansów. Adam Marciniak, dyrektor Pionu Rozwoju i Utrzymania Aplikacji PKO Banku Polskiego, już wtedy zapowiadał udział banku przy potwierdzaniu Profilu Zaufanego.

Oprócz PKO BP podobne usług wprowadzi jeszcze 17 innych podmiotów - banków i operatorów telekomunikacyjnych.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200