BASF - strategia globalnego lidera rynku chemii, cz. 2
- Wojciech Potocki,
- 31.01.2008
Prognozowane przychody spółki w 2020 r. wyniosłyby do 400 mld euro, 8-krotnie więcej niż w roku 2006. W tym samym okresie EVA wzrosłaby 10-krotnie do kwoty 20 mld euro (rysunek 8).
Zobacz również:
- GenAI jednym z priorytetów inwestycyjnych w firmach
- Szef Intela określa zagrożenie ze strony Arm jako "nieistotne"
- International Data Group powołuje Genevieve Juillard na stanowisko CEO
W okresie od rozpoczęcia wdrażania systemu VBM wartość akcji wzrosła 4-krotnie, z poziomu 26,5 euro w 2003 r. do 99,5 euro w 2007 r. (rysunek 9).
Analiza wykresu kursu akcji prowadzi do wniosku, że roczne wypłaty dywidendy w kwietniu i maju pełniły funkcje sygnalizacji niskiej - w ocenie zarządu spółki - wyceny rynkowej akcji. Po wypłacie dywidendy kurs akcji konty-nuował długoterminowy wzrost.
Kurs akcji BASF, notowanych na giełdach we Frankfurcie, Londynie i Zurichu, pozostaje w długoterminowym trendzie wzrostowym. Kapitalizacja koncernu wynosi ok. 48 mld euro (październik 2007 r.).
BASF uznawany jest przez przedsiębiorstwa ze wszystkich rodzajów działalności za wiarygodnego partnera, dostarczającego produkty o wysokiej jakości i wartości.
W rankingu "The World's Most Admired Companies 2007", przeprowadzonym przez magazyn "Fortune", BASF wśród globalnych spółek chemicznych został sklasyfikowany na drugiej pozycji za DuPont i przed Dow Chemical oraz Bayer.
Spółki oceniano wg dziewięciu atrybutów; w poszczególnych rankingach BASF uzyskał pozycję nr 1 lub 2 pod względem:
- innowacyjności - nr 2;
- zarządzania pracownikami - nr 2;
- wykorzystania aktywów - nr 2;
- ochrony środowiska i społecznej odpowiedzialności - nr 2;
- jakości zarządzania - nr 1,
- sytuacji finansowej - nr 2;
- inwestycji długoterminowych - nr 1;
- jakości produktów i usług - nr 2,
- globalizacji - nr 2.
- zrównoważone i zintegrowane podejście do oczekiwań interesariuszy spółki, łączące sukces ekonomiczny z ochroną środowiska i społeczną odpowiedzialnością i służące kreowaniu lepszej przyszłości;
- najwyższy poziom techniczno-technologicznej integracji poziomej i pionowej wszystkich segmentów i rodzajów działalności oraz najwyższy poziom dopasowania produktów i usług do wymagań klientów (customization); pod względem integracji i kastomizacji BASF jest spółką podobną do takich koncernów, jak GE, IBM;
- aktywne zarządzanie portfelem działalności zorientowanym na maksymalizację korzyści i minimalizację wrażliwości na cykliczność;
- optymalna dywersyfikacja produktowa (produkty chemiczne - pakiety produktów i usług dopasowane do klienta - surowce energetyczne) i geograficzna (największe rynki - Azja - kontra rynki najbogatsze - Europa);
- korzystna pozycja na geograficznych rynkach produktów, usług i klientów;
- rozwinięta infrastruktura badawczo-rozwojowa i olbrzymie zasoby wiedzy, doświadczenia i know how oraz innowacji zorientowanych rynkowo;
- partnerstwo z globalnymi liderami przemysłu petrochemicznego i energetycznego.