Audyt oprogramowania coraz popularniejszy w polskich urzędach
-
- 21.12.2010, godz. 14:38
Aż połowa instytucji państwowych nie wie czy oprogramowanie zainstalowane w komputerach pracowników jest legalne. Z tego też powodu coraz więcej urzędów w Polsce przeprowadza lub wyraża chęć przeprowadzania audytów oprogramowania.

W Polsce pionierem w tej dziedzinie jest Ministerstwo Gospodarki. "Przeprowadzenie audytu posiadanych zasobów pozwoliło nam uzyskać oszczędności na poziomie 40% planowanego budżetu IT. Przykład naszej praktyki pokazuje, że efektywne zarządzanie to jeden ze sposobów poszukiwania oszczędności" - mówi Dariusz Bogdan, Wiceminister Gospodarki.
Zobacz również:
- Testy penetracyjne systemów IT - czy warto w nie zainwestować?
- Bezpieczne przeglądanie sieci - najlepsze przeglądarki i ustawienia
Brak audytu a piractwo
Z raportu można wyczytać m.in. iż obecnie jedynie połowa instytucji państwowych ma pewność, że wykorzystuje jedynie legalne oprogramowanie. Aż 1/3 urzędów nie posiada nawet dokładnych danych na temat liczby posiadanych komputerów.
Przez taki stan rzeczy zdarzają się też przypadki celowego wykorzystywania sprzętu do nielegalnych procederów. Wspomina o tym Grzegorz Filarowski, Prezes Zarządu LOG Systems - "O tym, jak ważna jest wiedza o zawartości służbowych komputerów i serwerów, bardzo boleśnie przekonała się niedawno Politechnika Śląska. Ku ogólnemu zaskoczeniu środowiska akademickiego okazało się, że uczelniany sprzęt i programy były wykorzystywane przez piratów. W efekcie znacząco ucierpiał prestiż tej znakomitej placówki."
Tego typu sytuacje nie miałyby miejsca gdyby uczelnia poprawnie zarządzała zasobami IT np. korzystając ze specjalnego oprogramowania. Grzegorz Filarowski dodał, że wtedy "tego typu proceder nie byłby możliwy bez wiedzy kierownictwa Politechniki Śląskiej. Administrator uczelnianej sieci na bieżąco uzyskiwałby bowiem informacje na temat tego, jakie dokładnie oprogramowanie jest zainstalowane na każdym z komputerów lub serwerów. Co więcej, byłby natychmiast ostrzegany o instalacji nielegalnego software'u przez pracownika lub studenta."
Coraz wyższa świadomość
Na szczęście kadra zarządzająca instytucjami państwowymi coraz bardziej zauważa potrzebę kontroli w tym zakresie. Raport SGH wykazał, że aż 90% z urzędów nie wykonujących obecnie audytów oprogramowania rozważa ich przeprowadzenie.